Podnośniki szyb samochodowych to mechanizmy umożliwiające podnoszenie oraz opuszczanie bocznych szyb znajdujących się w drzwiach auta. Pozwalają one na dowolne otwieranie i zamykanie okien, regulując tym samym cyrkulację powietrza w kabinie pasażerskiej. Obecnie wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje tego typu mechanizmów – podnośniki ręczne oraz elektryczne.
Bez względu na to, jakiego rodzaju mechanizm do podnoszenia szyb jest zamontowany w samochodzie, podnośnik do szyb to, wbrew pozorom, dość skomplikowany zestaw dźwigni lub linek odpowiadający za przesuwanie szyby w prowadnicach. Podnośniki manualne wykorzystują w swej konstrukcji korbkę, która kręcąc się w dwie strony, pozwala na dowolną regulację położenia szyby. W elektrycznych mechanizmach podnośnikowych schemat działania jest podobny, przy czym sterowanie odbywa się poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Resztę pracy wykonuje za kierowcę silniczek elektryczny. Jest to, oczywiście, o wiele wygodniejsze rozwiązanie, które jest obecnie stosowane we większości współczesnych samochodów, szczególnie w przypadku przednich drzwi.
Przeważnie przez cały okres użytkowania samochodu do mechanizmu sterowania szybami nikt nie zagląda, chyba że coś się zepsuje. Niestety, warunki pracy samochodu powodują, że do przestrzeni pomiędzy drzwiami auta a jego tapicerką bardzo często dostaje się kurz, woda oraz inne zanieczyszczenia, które powoli, lecz skutecznie uszkadzają mechanizm odpowiedzialny za podnoszenie i opuszczanie szyb. Najczęściej w tych mechanizmach dochodzi z tego powodu do urwania linki, zerwania zaczepów mocujących szyby do prowadnicy, awarii silniczków elektrycznych, usterki sterowania czy też pogięcia całego mechanizmu w wyniku np. stłuczki. Warto więc co najmniej dwa razy w roku zajrzeć do wnętrza drzwi i sprawdzić działanie kluczowych elementów sterowania szybami.
Pamiętajmy, że w przypadku awarii podnośnika szyba może się przekrzywić oraz zablokować w prowadnicy, lub też pozostać otwarta bez możliwości jej zamknięcia. W ekstremalnych wypadkach może dojść do zerwania linek podtrzymujących szybę, w wyniku czego dojdzie najprawdopodobniej do jej opadnięcia i rozbicia wewnątrz drzwi samochodu.