Pasek wielorowkowy to niepozorna, ale niezwykle ważna część samochodu. Jego rolą jest napędzanie kilku urządzeń pomocniczych (agregatów) umiejscowionych na silniku. Pasek wielorowkowy przenosi siłę napędową z silnika na te podzespoły, umożliwiając ich działanie. Ponieważ do urządzeń pomocniczych zasilanych przez pasek klinowy zaliczamy tak istotne podzespoły jak pompa wody, alternator czy sprężarka klimatyzacji, nic dziwnego, że zerwanie go oznacza niemalże natychmiastowe unieruchomienie samochodu.
Różnica pomiędzy paskiem wielorowkowym a paskiem klinowym wbrew pozorom nie tkwi wyłącznie w nazewnictwie. Paski klinowe stosowane są w samochodach o starszej konstrukcji, a ich działanie polega przede wszystkim na wykorzystywaniu swoich bocznych krawędzi. Z kolei paski wielorowkowe, choć zasadniczo pełnią tę samą funkcję, co paski klinowe, stosowane są we współczesnych samochodach, a ich kształt oraz budowa sprawiają, że przylegają do kół pasowych całą swoją powierzchnią. Lepszy i pełniejszy kontakt pasków wielorowkowych z kołami pasowymi sprawia, że pracują one znacznie ciszej i wydajniej, niż dzieje się to w przypadku pasków klinowych.
W zdecydowanej większości przypadków czas eksploatacji paska wielorowkowego wyznaczany jest przez producenta. Jedne paski należy wymieniać co 40 tys. kilometrów, inne co 60 tys. Niektórzy producenci określają czas eksploatacji na poziomie 2 lat, o ile wcześniej kierowca nie osiągnie przebiegu granicznego. Bez względu na te wskazania, należy pamiętać, aby regularnie kontrolować stan paska wielorowkowego i zawsze wymieniać go na nowy w przypadku oznak nadmiernego zużycia.