Rola pasków klinowych w silniku samochodowym sprowadza się do przekazania momentu obrotowego z wału silnika na urządzenia pomocnicze. Do niedawna w autach powszechnie stosowano paski klinowe, które jednak coraz częściej zastępuje się paskami wielorowkowymi. Paski klinowe, jak niemal każdy element eksploatacyjny w aucie, mogą się z czasem zużyć lub ulec awarii.
Do najczęstszych przyczyn zużycia pasków klinowych zalicza się ich najzwyklejsze wyeksploatowanie. Pasek klinowy w samochodzie to element stosunkowo mocno obciążony, dlatego w raz przebiegiem paski klinowe po prostu będą się zużywać. Ponadto zużycie pasków klinowych przyspieszają uszkodzone lub także zużyte elementy napędzające pasek. Trzeba także zaznaczyć, że nieprawidłowy montaż również skraca żywotność pasków klinowych.
Paski klinowe wymienia się, gdy element ten zaczyna piszczeć lub hałasować. To odpowiedni moment na reakcję, bo bagatelizowanie tych odgłosów może zakończyć się unieruchomieniem samochodu a także usterkami m.in. alternatora. Nie zapominajmy także, że w niektórych silnikach uszkodzony pasek klinowy jest w stanie zniszczyć np. elementy rozrządu.
Sklep internetowy ucando.pl posiada szereg pasków klinowych od najlepszych producentów na rynku, kompatybilnych z niemal każdy modelem samochodu. Współpracujemy m.in. z takim markami jak Bosch, Dayco, Lemforder, Nipparts oraz Ruville. Paski klonowe tych marek to gwarancja najwyższej jakości oraz długiej trwałości podzespołu.
Osłona przekładni kierowniczej
Przekładnia kierownicza to element służący do zapewnienia właściwego przełożenia kinetycznego oraz dynamicznego, a także utrzymania odpowiedniej charakterystyki sprawności mechanizmu kierowniczego. Mówiąc inaczej, przekładnia kierownicza ma zapewnić przełożenie siły rąk człowieka poprzez kierownicę na siłę osiową odpowiedzialną za skręt kół jezdnych.
Przekładnie kierownicze - rodzaje
We współczesnej motoryzacji wyróżnić można kilka rodzajów przekładni kierowniczych. W samochodach stosuje się najczęściej przekładnie zębatkowe (tzw. maglownice), przekładnie śrubowo-kulowe, przekładnie ślimakowe oraz przekładnie ze ślimakiem globoidalnym. Bez względu jednak na typ mechanizmu, przekładnia kierownicza musi charakteryzować się dużą niezawodnością, natomiast jej konstrukcja powinna umożliwiać regulację luzów powstających na skutek zużywania się elementów.
Osłona przekładni kierowniczej w samochodzie
Ważną rolę w całym mechanizmie odgrywa osłona przekładni kierowniczej. Użytkowanie samochodu wiąże się z ciągłym narażaniem większości elementów mechanicznych auta na kontakt z brudem, wilgocią, piaskiem oraz innymi zanieczyszczeniami wpływającymi na stan techniczny najważniejszych podzespołów i systemów w samochodzie. Gumowe osłony przekładni kierowniczych zapewniają ochronę jej kluczowych elementów przed negatywnym oddziaływaniem warunków atmosferycznych powstających podczas jazdy, a tym samym zabezpieczają je przed zbyt szybkim zużyciem.
Osłona przekładni kierowniczej to element sprężysty w kształcie rury, wykonany najczęściej z gumy. Na rynku można jednak niekiedy spotkać również osłony wyprodukowane z mosiądzu, brązu lub stali nierdzewnej. Są to jednak elementy bardzo nieliczne i rzadko stosowane we współczesnych samochodach cywilnych.
Gumowe osłony przekładni kierowniczych i ich wymiana
Osłony przekładni kierowniczej w znaczący sposób wydłużają żywotność całego układu. Aby jednak były one w stanie spełnić swoją funkcję, muszą być utrzymywane w idealnym stanie technicznym. Każda oznaka uszkodzenia, pęknięcie lub przetarcie to sygnał do wymiany elementu, inaczej będzie dochodzić do wycieku środka smarnego, a elementy układu narażone zostaną na zniszczenie. Elastyczne osłony zużywają się zazwyczaj bardzo wolno, jednak aby tak było, należy kupować wyłącznie produkty sprawdzonych marek.