Napinacz paska rozrządu to część odpowiedzialna za napinanie paska rozrządu. Jako element układu rozrządu, napinacze wchodzą w skład jednego z najważniejszych układów w samochodzie, którego zadaniem jest sterowanie procesem otwierania i zamykania zaworów w silniku.
Ponieważ awaria układu rozrządy może nieść ze sobą bardzo poważne konsekwencje (nie tylko finansowe), przy eksploatacji samochodu należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami, które pozwolą nam uniknąć tego rodzaju problemów. Jedną z tych zasad jest wymiana paska rozrządu razem z napinaczami paska rozrządu nie tylko po zerwaniu paska, ale np. zaraz po zakupie używanego samochodu.
Przy wyborze rodzaju napinaczy paska rozrządu przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta auta. Dostępne na rynku modele podzielić można na dwie kategorie:
Eksperci zalecają, żeby w niektórych modelach wraz z wymianą paska i napinaczy wymieniać również pompę wody.
Oprócz wymienionych wyżej przypadków, napinacze paska rozrządu należy wymienić w momencie, gdy dojdzie do uszkodzenia sekcji prowadzenia paska lub do wycieku smaru z uszczelnienia łożyska. Szczególną uwagę na napinacze pasków rozrządu należy zwrócić również, gdy pojawią się rdzawe nacieki i pęknięcia, kiedy dojdzie do zużycia łożyska koła pasowego lub gdy części te zaczną hałasować podczas pracy.
Napinacze paska rozrządu wymienić można samodzielnie, o ile posiada się przynajmniej podstawową wiedzę techniczną. W innym przypadku warto zadanie to pozostawić fachowcom.