Pasek klinowy to element służący do napędu urządzeń pomocniczych jednostki napędowej takich, jak np. alternator, pompa wody, sprężarka klimatyzacji czy też pompa układu wspomagania kierowniczego. Pasek klinowy musi być odpowiednio naprężony. Jeżeli brak jest właściwego napięcia, wówczas pasek zaczyna się ślizgać, powodując złą pracę wszystkich podlegających mu urządzeń pomocniczych silnika. Za właściwe ostawienie paska odpowiadają obecnie napinacze paska klinowego.
Napinacze to niezwykle istotne elementy dla zapewnienia właściwej pracy układu napędu. To one utrzymują odpowiednie naprężenie paska przez cały okres eksploatacji samochodu. Napinacz pasków wielorowkowych zabezpiecza również inne urządzenia pomocnicze silnika przed zbyt dużym obciążeniem oraz przedwczesną awarią. Jeżeli pasek posiada nieodpowiednie napięcie, ślizganie tego elementu doprowadzi do powstania dużego hałasu w komorze silnika, zbyt wysokiej temperatury oraz szybkiego uszkodzenia paska klinowego oraz innych podzespołów układu napędowego auta.
Kontrolując stan techniczny paska klinowego, należy również sprawdzić stan rolek oraz napinaczy. Chodzi tu o kontrolę, czy łożyska w rolkach pracują prawidłowo i czy trzymają one pion podczas swojej pracy. Są to jedyne elementy, których stan można ocenić wzrokowo i za pomocą dotyku. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy wymienić cały napinacz. Producenci części samochodowych oferują obecnie moduł napinacza jako jeden element, co gwarantuje jego prawidłową pracę. Pamiętajmy, że naprawdę tanie napinacze samochodowe nie zapewnią silnikowi prawidłowej pracy na dłuższą metę. Z reguły ulegną one uszkodzeniu w bardzo krótkim czasie. Warto więc zainwestować w sprawdzone, markowe elementy, które, wbrew pozorom, nie są drogie.
Wymiana paska klinowego oraz wszystkich jego elementów gwarantuje nam spokojną i bezpieczną jazdę przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Na takiej wymianie nie powinno się zbytnio oszczędzać, zważywszy na to, że ceny rolek, napinaczy czy samego paska nie są wygórowane.