Łożysko koła wraz z piastą tworzy element łączący koła z resztą samochodu. Podzespół ten sprawia, że koła pojazdu mogą się swobodnie obracać na nieruchomych osiach zawieszenia.
Samo łożysko koła odpowiada przede wszystkim za redukcję oporów powstających w momencie toczenia się auta. Funkcja i umiejscowienie łożysk kół sprawiają, iż części te nieuchronnie ulegają naturalnemu zużyciu. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na ich trwałość i sprawność jest woda, która wnikając w łożyska może spowodować korozję i doprowadzić nawet do zablokowania elementów.
Producenci samochodów stosują najrozmaitsze rozwiązania dotyczące łożysk kół wraz z piastami. Spotkać można auta z prostymi łożyskami wymiennymi, z łożyskami niewymiennymi z piastą wprasowaną w zwrotnicę lub z piastą przykręconą do zawieszenia śrubami.
Same łożyska podzielić można według ich generacji, a będą to:
W teorii łożyska kół powinny pracować równie długo, jak sam pojazd. W rzeczywistości jednak liczba i siła poszczególnych czynników oddziałujących na nie w czasie eksploatacji samochodu sprawia, że ich żywotność spada. Objawy zużycia się lub uszkodzenia łożysk kół to przede wszystkim ich głośna praca oraz luz.
Głośna praca łożyska to, oprócz naturalnego zużycia, efekt przeciążenia, słabej jakości tego elementu lub nieprawidłowego montażu. Luz na łożysku może powstać w wyniku niewłaściwej techniki jazdy (częste poślizgi), nieprawidłowej geometrii zawieszenia oraz w skutek tzw. bicia tarcz hamulcowych.