Łańcuch rozrządu to niezwykle istotna część wchodząca w skład układu rozrządu – systemu o kluczowym znaczeniu dla każdego samochodu, odpowiadającego za dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i usunięcie z nich spalin. Łańcuch rozrządu stosuje się zwykle w samochodach, których jednostki napędowe posiadają dużą pojemność skokową, regulację faz rozrządu, ale także w niektórych modelach aut napędzanych silnikami małolitrażowymi. Nowoczesne konstrukcje przewidują smarowanie łańcucha rozrządu olejem silnikowym, który to łańcuch dodatkowo chroniony jest przez specjalną obudowę.
Decydując się na wymianę łańcucha rozrządu, należy dokonać bardzo starannego wyboru pośród wszystkich oferowanych produktów. Eksperci coraz częściej podkreślają fakt, że część współczesnych łańcuchów posiada zdecydowanie niższą trwałość, niż miało to miejsce jeszcze 10 lat temu. Aby więc uniknąć konieczności przeprowadzania częstych wymian (nawet co 60 tys. km) i uchronić się przed ewentualnymi awariami powodowanymi przez szybko zużywający się łańcuch rozrządu (skrobanie o głowicę i wytwarzanie niebezpiecznych dla silnika opiłków), należy wybierać produkty wysokiej klasy oferowane przez sprawdzone i uznane marki.
Aby uniknąć uszkodzeń wynikających z jazdy na zużytym łańcuchu rozrządu, należy przede wszystkim zwracać uwagę na pracę rozrządu. Każdorazowo, gdy rozrząd zaczyna pracować coraz głośniej, należy sprawdzić stan łańcucha i w razie potrzeby wymienić go na nowy. Cena samego łańcucha rozrządu nie jest zbyt wysoka, za to zignorowanie oczywistych objawów jego wyeksploatowania niechybnie prowadzi do skomplikowanych i bardzo kosztownych napraw.