Zbiornik paliwa to jeden z najważniejszych elementów całego układu napędowego. To on przechowuje paliwo oraz zasila nim pracę silnika spalinowego. Niestety, niektóre rodzaje zbiorników, a także ich elementy wyposażenia, jak np. korki wlewu paliwa, ulegają często korozji, co ma wpływ na jakość paliwa oraz funkcjonowanie całego napędu.
Zbiorniki paliwa mogą magazynować w sobie zarówno paliwo ciekłe, jak i gazowe. Często wyposażone są one w układ odpowietrzający, który wyrównuje ciśnienie w baku wraz z ubytkiem paliwa. Na lub w zbiorniku często montowany jest wskaźnik pokazujący poziom benzyny lub też czujnik poziomu paliwa, a także pompa odpowiedzialna za transportowanie benzyny do jednostki napędowej. Bak zabezpiecza korek wlewu zbiornika paliwa, który chroni przed wylewaniem się benzyny, a także przed jej kradzieżą.
Najczęściej zbiorniki paliwa wykonane są z blachy lub tworzywa sztucznego. Baki wykonane z tworzyw sztucznych są wyposażone najczęściej w specjalny układ do odprowadzania ładunków elektrostatycznych, których zbyt duże nagromadzenie może prowadzić do zapłonu benzyny w instalacji paliwowej. Stalowe zbiorniki paliwa to elementy szczególnie narażone na wewnętrzną korozję. Rdzewienie dotyka nie tylko baku, ale również atakuje korki zbiornika paliwa oraz inne części konstrukcji. Jeszcze jakiś czas temu, gdy wykorzystywano paliwa z dodatkami ołowiowymi, problem korozji w zbiornikach nie był dość powszechny. Obecnie paliwa bezołowiowe są wzbogacane specjalnymi dodatkami typu MTBE, które działają niekorzystnie na wewnętrzne ściany zbiornika. Problemy te pojawiają się nawet w bakach montowanych z silnikami dwusuwowymi, które zasilane są mieszanką benzyny z olejem. Niezabezpieczone specjalną powłoką zbiorniki oraz korki wlewu paliwa ulegają bardzo szybkiej korozji, co prowadzi najczęściej do konieczności ich wymiany.
Bak i korki wlewu paliwa rdzewieją na skutek pojawiającej się na nich pary wodnej. Naprawa zanieczyszczonego baku oraz układu paliwowego jest możliwa jedynie w wyspecjalizowanych warsztatach i często wiąże się to dość wysokimi kosztami. Innym problemem często dotykającym zbiorniki paliwa jest niesprawne odpowietrzanie. W sytuacji, gdy zaworki ulegną zatkaniu, wówczas powstaje podciśnienie, z którym pompa paliwa nie jest w stanie sobie poradzić.