Koła pasowe to części odpowiedzialne za kilka różnych zadań. Koło pasowe wału napędza alternator, wspomaga układ kierowniczy, a także – za pośrednictwem paska wielorowkowego – kompresor klimatyzacji. Koła pasowe z tłumikiem drgań chronią osprzęt silnika i podzespoły wchodzące w skład układu napędowego przed drganiami o wzrastającej intensywności, które wywoływane są przez coraz mocniejsze silniki.
Koła zębate to części stosowane w układach rozrządu starszego typu, wraz z łańcuchem rozrządu, a także w samochodach posiadających pasek rozrządu.
Pierwsze koła pasowe wykonywane były z metalu. Ich wadą było to, iż w wyniku eksploatacji dochodziło do wyślizgania ich powierzchni, przez co szybko traciły zdolność do napędzania paska osprzętu. Objawem takiego wyślizgania zwykle jest pojawienie się charakterystycznego, głośnego piszczenia.
Koła pasowe kolejnej generacji to koła, które posiadające elastyczne połączenie tłumiące wszelkie ruchy, przez co skutecznie redukują drgania skrętne i sprawiają, że cały układ pracuje znacznie ciszej. Ich zużycie objawia się w podobny sposób, co w przypadku klasycznych kół metalowych, czyli zwiększonym hałasem i nasilonymi drganiami.
Koła zębate stanowią podstawę układu rozrządu w silnikach starszej konstrukcji. Rozwiązanie to doskonale sprawdzało się w silnikach ciągników rolniczych i do niedawna wykorzystywane było w niektórych samochodach dostawczych.
Koła zębate wykorzystywane są również w silnikach z łańcuchem rozrządu oraz – ostatnio szczególnie często stosowanych – silnikach z paskiem rozrządu.