Współczesne konstrukcje silnikowe mają to do siebie, że występuje w nich zwiększony poziom wibracji skrętnych na wale korbowym. Dotyczy to zwłaszcza jednostek wysokoprężnych, w które muszą obecnie spełniać rygorystyczne normy Euro 4, 5 lub 6. Duże siły oddziałujące na wał korbowy powodują również nierównomierną prędkość obrotową koła pasowego na wale. Aby temu zapobiec, stosuje się dwumasowe koło zamachowe. Dotyczy to również koła pasowego alternatora.
Kłopoty z prędkością obrotową koła pasowego na wale powoduje generowanie drgań skrętnych oraz wibracje. W ich wyniku dochodzi do nadmiernego zużycia łożysk oraz paska pomocniczego, co powoduje hałas, a w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia wału korbowego. W celu zlikwidowania problemów z wysokim momentem obrotowym wykorzystuje się tłumiki drgań skrętnych. Obejmuje to również koło pasowe alternatora, ponieważ dzisiejsze alternatory oferują coraz większą moc, która przekłada się na generowanie jeszcze większej ilości wibracji, wstrząsów oraz skoków prędkości.
Alternator, nazywany również prądnicą, to, mówiąc najprościej, urządzenie odpowiedzialne za ładowanie baterii samochodowej, czyli akumulatora, a także za ciągłą dostawę prądu w pojeździe. Alternator napędzany jest przez wał korbowy za pośrednictwem paska wielorowkowego. Wytwarza on prąd zmienny, dlatego też konieczne jest zastosowanie układu prostującego, który jest kontrolowany za pomocą regulatora napięcia. Podczas pracy alternatora zmianie ulega pole magnetyczne, które przechodzi przez uzwojenia stojana.
Do wyeliminowania wibracji, koło pasowe alternatora wyposaża się w jeden z dwóch różnych systemów. Pierwszym jest sprzęgło jednokierunkowe OWC (ang. One Way Clutch), natomiast drugie rozwiązanie wykorzystuje sprzęgiełko alternatora OAD (ang. Overruning Alternator Decoupler). Sprzęgło jednokierunkowe OWC obraca się swobodnie w jednym kierunku, natomiast ulega blokadzie w momencie obracania się w kierunku przeciwnym. Tak więc w sytuacji, gdy alternator ma większą prędkość obrotową niż prędkość paska, napęd na oś urządzenia zostaje rozłączony, przez co praca paska staje się bardziej stabilna. Z kolei sprzęgło OAD pozwala na niewielki kąt obrotu w kierunku przeciwnym. Jest to przydatne podczas np. spadków prędkości obrotowej silnika.
Koła pasowe alternatora, jak i sam alternator najczęściej ulegają awarii na skutek zużycia eksploatacyjnego. Objawia się to zazwyczaj spadkiem mocy alternatora lub wyświetlaniem się błędów na desce rozdzielczej. Uszkodzone koło pasowe alternatora można rozpoznać po nietypowych ruchach napinacza na biegu jałowym. Można je również zdiagnozować wyłączając silnik w momencie pracy na wysokich obrotach. Uszkodzone koło pasowe alternatora można również usłyszeć. Jeżeli z okolic alternatora dobiegają nietypowe odgłosy, najprawdopodobniej doszło do zużycia się w nim łożysk.
Sklep internetowy UCANDO zapewnia bogaty dostęp do wysokiej klasy alternatorów, akumulatorów oraz wszelkiego rodzaju osprzętu samochodowej instalacji elektrycznej. Tanie koła pasowe alternatorów dostarczane są przez sprawdzonych producentów części motoryzacyjnych. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.
Zapraszamy do UCANDO po wysokiej jakości koła pasowe alternatorów! Zapewniamy profesjonalną obsługę, najniższe rynkowe ceny, profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.