Aby silnik spalinowy mógł pracować efektywnie i niskoemisyjnie, musi mieć możliwość szybkiego osiągania odpowiedniej temperatury pracy oraz utrzymywania jej w każdym stanie obciążenia. Jest to możliwe dzięki układowi chłodzenia jednostki napędowej, który jednocześnie jest wykorzystywany do ogrzewania kabiny pasażerskiej. Kluczowym elementem jest tutaj sterownik układu chłodzenia, który analizuje temperaturę cieczy chłodzącej na wyjściu lub temperaturę powietrza.
W tłokowych silnikach spalinowych na efektywną pracę można przetworzyć ok. 25-45 proc. dostarczanej energii. Reszta musi więc zostać odprowadzona z jednostki napędowej, aby obniżyć temperaturę poszczególnych podzespołów. Część generowanego ciepła wydalana jest razem ze spalinami, natomiast około 20-35 proc. odprowadzana jest dzięki układowi chłodzenia. Należy pamiętać, że elementy jednostki napędowej mają określoną rozszerzalność cieplną, a więc wraz ze wzrostem temperatury zmieniają się ich wymiary (setne części milimetra).
Sterowanie układem chłodzenia powinno być wyważonym procesem. Zbyt duże chłodzenie silnika może być niebezpieczne dla pracy jednostki. W niskich temperaturach pogarszają się bowiem warunki odparowania paliwa, a także zakłócony zostaje proces spalania, co powoduje większą emisję węglowodorów i tlenków węgla. W konsekwencji może dojść do zmywania warstwy oleju ze ścianek cylindra i tym samym do szybszego zużycia układu tłok - cylinder.
Układ chłodzenia budowany jest w jednym celu, aby zapewnić optymalną temperaturę pracy silnika. Najczęściej poprzez moduł sterujący układu chłodzenia analizowana jest temperatura cieczy chłodzącej na wyjściu z głowicy (układy pośrednie) lub temperatura powietrza tuż za głowicą układy bezpośrednie).
Bezpośredni układ chłodzenia silnika wykorzystuje do chłodzenia powietrze, które owiewa silnik. Największą zaletą takiego układu chłodzenia jest szybkie nagrzewanie silnika, dzięki czemu wolniej zużywają się tłoki, pierścienie oraz tuleje cylindrów. Z kolei układ chłodzenia pośredniego jest obecnie najczęściej wykorzystywany w samochodach osobowych. Do chłodzenia silnika w tym układzie służy ciecz, która chłodzona jest podczas jazdy w wymienniku ciepła. W pośrednim układzie chłodzenia są dwa obieg: mały i duży. Głównymi elementami w tym układzie są chłodnica, termostat, nagrzewnica, czujniki temperatury, sterownik układu chłodzenia, pompa wymuszająca obieg cieczy chłodzącej (pompa wody), zbiornik wyrównawczy, wentylator oraz przewody łączące cały układ. Największa zaletą pośredniego układu chłodzenia jest wysoka skuteczność odprowadzania ciepła.
Sklep UCANDO to olbrzymi wybór bardzo dobrej jakości sterowników układu chłodzenia, sprowadzanych od najlepszych producentów osprzętu silnika samochodowego na świecie. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Oferta UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.
Zapraszamy do UCANDO po bardzo dobrej jakości przekaźnik układ chłodzenia. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy oraz natychmiastową realizację zamówienia.