Intercooler samochodowy to nic innego jak chłodnica powietrza, a jego głównym zadaniem jest zwiększenie wydajności silnika. Intercoolery są obecnie powszechnie stosowane zarówno w jednostkach turbodoładowanych, jak i w silnikach z doładowaniem mechanicznym. Intercoolery stosuje się nie tylko w jednostkach samochodowych, ale również jako chłodnice powietrza w silnikach przepływowych, np. lotniczych czy też sprężarkach turbin gazowych.
Podstawowym zadaniem intercoolera jest chłodzenie powietrza wydostającego się ze sprężarki, zanim trafi ono do cylindrów silnika. Im jest ono chłodniejsze, tym większa jest jego gęstość, a tym samym i objętość. Chłodne powietrze ma wpływ na lepszy proces spalania w jednostce napędowej, co przekłada się jednocześnie na większą wydajność silnika. Można założyć, że powietrze chłodniejsze o 10 stopni Celsjusza jest gęstsze o około 3-5 procent, co równa się podobnemu przyrostowi mocy silnika. Standardowe intercoolery są w stanie schłodzić powietrze o około 40 proc.
Intercooler samochodowy znajduje się najczęściej w bliskim sąsiedztwie chłodnicy powietrza, a niekiedy również przed nią. W jednostkach wysokoprężnych intercoolery montowane są zazwyczaj przed przednim kołem, tuż za bocznym wlotem powietrza znajdującym się w zderzaku. W niektórych modelach aut intercooler montowany jest na silniku, w pozycji poziomej, dzięki czemu powietrze poprzez specjalny wlot trafia bezpośrednio na chłodnicę powietrza.
Dla zwiększenia wydajności intercoolera i jeszcze większego obniżenia temperatury przepływającego przez niego powietrza, stosuje się dodatkowe systemy chłodzenia. Zazwyczaj jest to natrysk wody na intecooler. Są to rozwiązania najczęściej wykorzystywane w samochodach wyścigowych i sportowych, natomiast w standardowych autach cywilnych stosuje się przeważnie układ chłodzony powietrzem.