Kluczowe zadanie jakie ma do spełnienia w samochodzie zawieszenie oraz jego wpływ na bezpieczeństwo jazdy sprawia, że ocena stanu technicznego układu zawieszenia ma olbrzymie znaczenie dla odpowiedniego użytkowania samochodu. Istotną rolę w tym układzie odgrywają elementy sprężyste współczesnych konstrukcji zawieszenia, jak np. drążek skrętny czy drążek reakcyjny.
Drążek skrętny to element sprężysty zawieszenia montowany zarówno w przednim, jak i tylnym zawieszeniu niezależnym. Ma on takie samo zadanie co sprężyna śrubowa czy resor piórowy. Zawieszenie drążka skrętnego jest przede wszystkim podatne na skręcanie. Na końcu drążka zamocowany jest wahacz, którego ruch pionowy powoduje ruch obrotowy drążka skrętnego. Drugi koniec drążka jest zamocowany na sztywno.
Drążki skrętne maja kształt pręta i wykonuje się je najczęściej ze stali sprężynowej. Mają one kształt rury, pręta lub wiązki płaskowników i dają duże możliwości pochłaniania energii. Końce drążków skrętnych są spęczane i mogą być zakończone wielowypustem, kwadratową główką albo wielokarbem. Jeden koniec drążka zamontowany jest do części nośnej (np. ramy), natomiast drugi do elementu, na który oddziałuje obciążenie (np. do wahacza). Stosuje się również rozwiązanie, w którym drążki skrętne montowane są we wnętrzu dwuczęściowej belki skrętnej zawieszenia z wzdłużnymi wahaczami sprzężonymi. Dzięki temu, że umieszczane są one pod podłogą samochodu, zajmują zdecydowanie mniej miejsca niż resory. Oddzielne są dla lewych i prawych kół. Ich grubość ma wpływ na miękkość zawieszenia oraz na dopuszczalną ładowność samochodu.
Drążek reakcyjny, określany również jako drążek Panharda, to element prowadzący zawieszenia. Jego zadaniem jest kontrola ruchu kół w kierunku wzdłużnym. Najczęściej drążek reakcyjny montuje się z jednej strony do osi samochodu, a z drugiej do podwozia. Poprzeczny drążek reakcyjny mocowany jest przed kołem, dzięki czemu jest on odporny na przeciążenia pojawiające się podczas hamowania oraz utratę przyczepności kół w trakcie przyspieszania.
Podstawowymi zadaniami drążka reakcyjnego są: przenoszenie siły wzdłużnej pochodzącej z pracy kół, tłumienie jej i ochrona zespołu resorującego przed nadmierną ilością drgań, a także utrzymanie osi pojazdu w odpowiedniej pozycji, a co za tym idzie zapewnienie optymalnej geometrii zawieszenia samochodu. W niektórych samochodach ze sztywną tylną osią z tyłu montowany jest tzw. drążek Panharda. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie sił poprzecznych oraz utrzymanie tylnej osi pojazdu w konkretnej pozycji względem karoserii lub ramy auta.
Drążki skrętne to elementami stosunkowo trwałe, jednak i one mogą z czasem pęknąć. Objawem tego jest całkowite lub jednostronne „zapadnięcie się” samochodu. Zazwyczaj do pęknięć drążków skrętnych przyczynia się korozja. Powoduje ona zmniejszenie średnicy elementu, co w konsekwencji prowadzi do jego uszkodzenia.
Odczuwalne, coraz silniejsze wibracje, dziwne odgłosy wydobywające się z silnika w konkretnym zakresie obrotów mogą świadczyć o zużyciu drążka reakcyjnego. Uszkodzony drążek reakcyjny może doprowadzić do przyspieszonego zużycia poszczególnych elementów układu jezdnego, jak choćby poduszek jednostki napędowej czy też skrzyni biegów.
W UCANDO znajdziesz drążek stabilizatora i inne elementy układu zawieszenia w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zawieszenie samochodowe w UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości.
Zapraszamy do UCANDO po tani drążek skrętny lub kompletny układ zawieszenia! Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy i szybką realizację zamówienia.