Oscylująca ku zeru strzałka ilości paliwa na desce rozdzielczej może przyprawić każdego kierowcę o przyspieszone bicie serca, jednak zazwyczaj nie wskazuje ona prawdziwej ilości benzyny w zbiorniku. Za pomiar benzyny zasilającej jednostkę napędową odpowiada najczęściej czujnik poziomu paliwa w samochodzie.
Czujnik poziomu paliwa jest wskaźnikiem, który fizyczną wielkość, jaką jest poziom benzyny, przekształca na sygnał elektryczny i w czytelny i w miarę wiarygodny sposób przekazuje na deskę rozdzielczą samochodu. Standardowy system mierzący poziom paliwa w zbiorniku składa się z kilku elementów. Głównym z nich jest pływak, unoszący się na powierzchni paliwa. Jest on połączony ramieniem z potencjometrem. W momencie zmiany poziomu paliwa następuje obrót położenia suwaka potencjometru, który jest zasilany z akumulatora prądem 12V. Najnowsze czujniki poziomu paliwa w samochodzie to rozwiązania elektroniczne, które eliminują przekłamania wskaźnika poziomu benzyny.
Przyczyną nieprawidłowego pomiaru ilości paliwa w baku może być zerwany kabel na skutek uszkodzenia układu odpowietrzania zbiornika paliwa. Objawem takiej usterki, oprócz złych odczytów zawartości baku, może być również głośne syczenie podczas otwierania wlewu paliwa. Układ odpowietrzania zbiornika paliwa zapobiega przedostawaniu się szkodliwych węglowodorów do otoczenia. Nazywa się go często systemem filtracji węglowej lub opisuje się go za pomocą skrótu AKF. Przyczyną złego funkcjonowania układu może być np. uszkodzony zawór elektromagnetyczny, niedrożny filtr węglowy czy też załamane lub niedrożne przewody. Awaria układu odpowietrzania zbiornika powoduje, że czujnik poziomu paliwa nie jest w stanie dostarczyć wiarygodnych informacji na temat stanu poziomu paliwa w baku.
Czujniki poziomu paliwa w samochodzie zapewniają stałą kontrolę poziomu benzyny w baku. Uszkodzenie lub niepoprawna praca tego podzespołu uniemożliwia aktualne monitorowanie ilości paliwa, co może się skończyć przymusowym postojem podczas podróży.