Działanie silnika czterosuwowego powoduje, że obracający się wał korbowy wytwarza drgania, które przenoszone są na napęd pasowy osprzętu jednostki napędowej. Drgania mają negatywny wpływ na trwałość elementów napędu pomocniczego, a także powodują dodatkowy hałas. Aby wyeliminować te niepożądane zjawiska, powszechnie stosowane są tłumiki drgań skrętnych, nazywane również kołami pasowymi z tłumikiem drgań. Do kupienia w UCANDO części montażowe kół pasowych.
Głównym zadaniem koła pasowego w samochodzie jest napędzanie alternatora, a także wspomaganie układu kierowniczego oraz kompresora klimatyzacji za pomocą paska wielorowkowego. Koło pasowe składa się z dwóch podstawowych części. Łączy je guma sprężysto-tłumiąca, której rolą jest tłumienie drgań, a także śruba koła pasowego wału korbowego lub zestaw śrub do koła pasowego.
W samochodzie montowane są dwa rodzaje koła pasowego wału korbowego. Pierwsza opcja to typ otwarty wykorzystywany zazwyczaj w pojazdach z silnikami benzynowymi. W tym przypadku obręcz wewnętrzna koła pasowego jest wyposażona w otwory. Drugi typ to rozwiązanie zamknięte stosowane w jednostkach wysokoprężnych – koło pasowe posiada obręcz jednolitą. W najnowszych konstrukcjach samochodowych montowane jest zazwyczaj koło pasowe z dodatkowym tłumikiem drgań TVD.
Tłumik drgań skrętnych, jak sama nazwa wskazuje, ma za zadanie tłumić drgania własne wału, pochłaniając energię drgań oraz zmieniając ich częstotliwość. Tłumiki znajdują się najczęściej na końcu tego wału korbowego, w którym pojawiają się największe wychylenia skrętne. W standardowym tłumiku drgań skrętnych pomocny jest zestaw śrub mocowania koła wału korbowego. Pochłanianie energii drgań następuje przy ruchach masy wywołanych drganiami skrętnymi.
Koło pasowe jest elementem paska pomocniczego i jest wykorzystywane do napędzania urządzeń pomocniczych (ABDS - Accessory Belt Drive System). Koło pasowe pobiera moment obrotowy z wału korbowego jednostki napędowej za pomocą koła pasowego, a następnie przekazuje go na poszczególne elementy układu.
Powszechnym błędem podczas montowania koła pasowego jest ponowne użycie starych części montażowych kół pasowych, w tym przede wszystkim śrub koła pasowego. Montaż koła pasowego można wykonać przy pomocy jednej centralnej śruby lub poprzez zestaw śrub koła pasowego na wał korbowy na odpowiednim promieniu wewnętrznej powierzchni montażu koła względem końcówki wału. Nie jest wskazane ponowne użycie śrub centralnych. W przypadku mniejszych śrub montażowych bardzo często dochodzi do ich odkształcenia podczas odkręcania. Ponowny montaż takiej śruby jest zabroniony. Pamiętajmy również o zastosowaniu właściwego momentu do przykręcenia śrub.
W UCANDO znajdziesz bardzo dobrej jakości zestaw śrub mocowania koła wału korbowego, który dostarczają najlepsi producenci elementów osprzętu silnika spalinowego na świecie. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta.
Zapraszamy do UCANDO po części montażowe kół pasowych w bardzo dobrej cenie. Sklep UCANDO to fachowa pomoc techniczna, atrakcyjna cena rynkowa oraz szybka realizacja zamówienia.