Chłodnice oleju to pod względem budowy elementy bardzo podobne do chłodnic cieczy. Podstawowa różnica sprowadza się do rozmiaru. Chłodnice oleju to elementy znacznie mniejsze. Najnowsze konstrukcje chłodnic oleju to pewnym sensie użebrowana puszka, do której wprowadza się płyn chłodniczy, a co za tym idzie jest to moduł grzewczy.
Taki moduł grzewczy to bardzo korzystna opcja dla samochodu, ponieważ podgrzewanie oleju zaraz po uruchomieniu silnika gwarantuje odpowiednie smarowanie silnika spalinowego. Zyskuje na tym nie tylko silnik samochodu ale także układ oczyszczania spalin – obydwa elementy będą znacznie trwalsze dzięki prawidłowemu działaniu chłodnicy oleju.
Chłodnica oleju znajduje się przy misce olejowej, a jej głównym i tym samym najważniejszym zadaniem jest obniżanie temperatury oleju. Chłodnica składa się z blaszanego użebrowania w formie rurek. Jej zastosowanie jest szczególnie istotne w bardzo wysilonych silnikach samochodowych, narażonych na bardzo długą pracę na wysokich obrotach.
Typowymi objawami uszkodzonej chłodnicy oleju będą wycieki spod uszczelek oraz symptomy podobne do uszkodzenia uszczelki głowicy, czyli przedostawanie się oleju do zbiorniczka wyrównawczego. Uszkodzenie chłodnicy oleju jest równoznaczne z koniecznością jej wymiany. Decydując się na wymianę chłodnicy oleju, należy koniecznie skorzystać z pomocy profesjonalisty. Samodzielna wymiana jest zbyt ryzykowna.
Podczas wymiany pamiętajmy, by zawsze używać części renomowanych firm. Odradzamy z kolei zakupu chińskich zamienników nieznanego pochodzenia, ponieważ ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Polecamy chłodnice oleju takich marek jak Behr Hella, Dello, Febi, Hella, Maxgear, Nissens, NRF czy też Swag i Topran. To gwarancja trwałości i bezawaryjności chłodnicy oleju a bardzo długi czas.