Amortyzatory są podstawowymi elementami układu zawieszenia. Do ich zadań należy tłumienie drgań, stabilizacja auta w czasie jazdy, a także utrzymywanie sprężyn zawieszenia we właściwej pozycji.
Amortyzatory samochodowe, w zależności od budowy lub zastosowanego czynnika tłumiącego, dzielimy na amortyzatory jednorurowe i dwururowe oraz na amortyzatory olejowe i gazowe.
Amortyzatory olejowe (dwururowe) składają się z dwóch rur, z których jedna pełni funkcję obudowy, natomiast druga mieści w sobie tłok wraz zaworami. Podstawowy czynnik tłumiący amortyzatorów olejowych – olej hydrauliczny tłumiący drgania powstające w czasie jazdy – znajduje się w rurze stanowiącej obudowę. Olej ten, dzięki specjalnym zaworom, przedostaje się do rury wewnętrznej i to właśnie tam odbywa się zasadnicza część pracy całego amortyzatora.
Amortyzatory gazowe, będące w istocie amortyzatorami gazowo-olejowymi, składają się z jednej tylko rury mieszczącej tłok, stąd też według innej klasyfikacji określane są mianem amortyzatorów jednorurowych. Czynnikami tłumiącymi jest tu olej hydrauliczny wraz ze sprężonym azotem. Dzięki swojej konstrukcji i „podwójnej” sile czynników tłumiących, amortyzatory gazowe odznaczają się doskonałą kontrolą kół oraz bardzo krótkim czasem reakcji.
Zgodnie z zaleceniami ekspertów, amortyzatory należy wymieniać po przejechaniu 80 000-100 000 kilometrów (amortyzatory wymieniamy zawsze parami, co gwarantuje poprawne i przewidywalne dla kierowcy zachowanie auta po takiej wymianie), ponieważ po takim mniej więcej przebiegu tracą swoje właściwości. Ostatecznie jednak moment, w którym należy je wymienić, zależy przede wszystkim od stopnia ich eksploatacji, stąd też warto przeprowadzać przegląd amortyzatorów co ok. 20 tys. kilometrów.