Aplikacja mobilna Ucando

Wbrew powszechnemu mniemaniu to nie mróz „zabija” baterię samochodową, lecz wysokie temperatury latem. Temperatura znacznie odbiegająca od poziomu 20 stopni Celsjusza zawsze jest szkodliwa dla akumulatora, zarówno ta zbyt niska, jak i ta zbyt wysoka. To właśnie dla tej wartości temperaturowej producenci podają czas, w jakim dojdzie do tzw. samorozładowania nieużytkowanej baterii. Jest to w pełni naturalny proces, a nie wada fabryczna produktu. Jak to mówią, akumulator starzeje się latem, a kończy swój żywot zimą.

Temperatura a starzenie się akumulatora

Optymalna temperatura zewnętrzna, w jakiej akumulator samochodowy pracuje najlepiej, to 20 stopni Celsjusza. Jednak, jak to często latem bywa, temperatury niejednokrotnie przekraczają wówczas 30 stopni Celsjusza. Im cieplej jest na zewnątrz, tym szybciej dochodzi do samorozładowania akumulatora, co z kolei sprawia, że ulega on również ekspresowemu starzeniu. Proces ten przybiera na sile właśnie latem i jesienią, a efekt tego obserwujemy zimą, gdy pojawiają się pierwsze problemy z uruchomieniem silnika.

Ogólna zasada jest taka, że reaktywność chemiczna w akumulatorze wzrasta dwukrotnie wraz ze wzrostem temperatury o każde 10 stopni Celsjusza. Efektem tego jest gwałtowny wzrost reaktywności chemicznej, co z kolei przekłada się na silniejsze oddziaływanie czynników uszkadzających baterię (np. korozja kratki).

Podobnie jak rdza niszczy elementy nadwozia, tak korozja kratki jest przyczyną rozkładu stopu ołowiu wewnątrz akumulatora. Z racji tego, że kratka umożliwia łatwiejszy przepływ prądu wewnątrz elektrody, a także buduje szkielet mechaniczny dla masy czynnej, korozja tego elementu sprawia, że obie te funkcje z czasem ulegają stopniowemu zanikowi. Dlatego więc wysokie temperatury latem przyczyniają się do szybszego starzenia akumulatora i jego nieuniknionego uszkodzenia.

Temperatura a szybkość reakcji

Jak już ustaliliśmy, wysokie temperatury uszkadzają akumulator, przyczyniając się do szkodliwego zwiększenia poziomu reakcji chemicznych w jego wnętrzu. Te procesy zachodzą, gdy temperatura otoczenia przekracza 20 stopni Celsjusza. Gdy temperatura spada poniżej tej wartości, procesy chemiczne wewnątrz baterii spowalniają. Przyjmując temperaturę 20 stopni Celsjusza za optymalną, przy 10 stopniach Celsjusza reakcje chemiczne spadają do 50%, a przy temperaturze zamarzania do zaledwie 25%.

Temperatura a szybkość reakcji

Zalecamy przechowywanie akumulatora w warunkach tzw. temperatury pokojowej. Podniesienie temperatury do 30 stopni Celsjusza dwukrotnie przyspiesza samorozładowanie baterii. Przyjmuje się, że kolejne 10 stopni Celsjusza przyspiesza to zjawisko dwukrotnie.

Przyczyny

Istnieją dwie główne przyczyny awarii akumulatora – zużycie oraz proces starzenia się. Zużycie, co łatwo zrozumieć, jest naturalnym procesem dotyczącym praktycznie wszystkich elementów znajdujących się w samochodzie. Temu nie da się zapobiec. Im częściej i głębiej bateria ulega rozładowaniu i im więcej odbiorników elektrycznych zużywa jej energię, tym większe zużycie akumulatora. Dodatkowo przy rzadkim korzystaniu z auta lub pokonywaniu nim wyłącznie niewielkich dystansów, alternator nie będzie w stanie naładować akumulatora w pełni, a odbiorniki elektryczne nadal będą go rozładowywać.

Rozwiązanie

Można temu zapobiec, wybierając baterię z odpowiednią technologią. Przykładowo, w samochodach wyposażonych w system Start-Stop sprawdzi się najlepiej akumulator z technologią AGM lub EFB. Standardowa bateria rozruchowa (SLI) nie jest przeznaczona do obsługi takich nowoczesnych systemów, przez co ulega stosunkowo szybko zużyciu.

Właściwy akumulator

Kontrolowanie stanu naładowania akumulatora zaleca się szczególnie tym kierowcom, którzy korzystają z samochodu sporadycznie na bardzo krótkich dystansach, zwłaszcza, gdy posiadają na pokładzie system Start-Stop. W takich przypadkach alternator nie będzie przeważnie w stanie zregenerować baterii po wielokrotnym rozruchu. Jeżeli system Start-Stop nie wyłącza jednostki napędowej prawidłowo, pomimo korzystnych warunków pracy, może to świadczyć o niskim napięciu, a więc rozładowaniu akumulatora.

Baterie w technologii AGM mogą być również stosowane w samochodach nieposiadających systemu Start-Stop. Bateria AGM zapewnia większą rezerwę mocy, która w przypadku aut bez tego systemu zapewni dłuższą żywotność akumulatora. Bateria w technologii AGM sprawdzi się także doskonale w ekstremalnych temperaturach zewnętrznych (tradycyjny akumulator rozruchowy jest podatny na ekstremalny chłód i upał, czego efektem jest spadek jego pojemności i szybkie rozładowanie). Niezależne testy przeprowadzone w ekstremalnych warunkach temperaturowych (Dubaj – Zjednoczone Emiraty Arabskie) wykazały, że samochody wyposażone w system Start-Stop i standardowe baterie rozruchowe ulegają awarii po 5–6 miesiącach, natomiast pojazdy zasilane akumulatorami AGM działały bez zarzutu do końca testu (badania trwały 12 miesięcy).

Akumulator latem

Pod maską samochodu zaparkowanego pod przysłowiową chmurką, zwłaszcza w pełnym słońcu latem, panują ekstremalne warunki temperaturowe, tworzące istne piekło dla akumulatora. Niewiele tu pomoże przeparkowanie auta w bardziej zacienione miejsce, choć z pewnością w niewielkim stopniu wydłuży czas do rozładowania baterii.

Pozostawienie przykładowo na dwa tygodnie samochodu w czasie wyjazdu urlopowego na parkingu w pełnym słońcu bez żadnej ingerencji w zabezpieczenie jego stanu technicznego jest w zasadzie wyrokiem dla akumulatora. Nie da się temu inaczej zapobiec niż przez wyjęcie baterii z samochodu na czas wypoczynku i pozostawienie go w bardziej sprzyjających warunkach. Warto również o tym pamiętać, gdy korzystamy z innego transportu wybierając się na wakacje np. za granicę, a samochód zostaje na parkingu. Przed ponownym montażem akumulatora warto sprawdzić jego napięcie i w razie konieczności go podładować.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *