Aplikacja mobilna Ucando

Świeca zapłonowa to niewielka część, której działanie decyduje o sprawności silnika, a tym samym całego samochodu. Ponieważ jednak jest to część tak mała, a przy tym prosta i popularna, bardzo często kierowcy zwyczajnie o niej zapominają. Przynajmniej do czasu, kiedy to świeca ulega awarii, uniemożliwiając im normalną jazdę. W jaki sposób najprościej tego unikniesz?

Co sprawia, że świece zapłonowe muszą być regularnie wymieniane?

Świece zapłonowe to jedne z tych części, które na co dzień pracują w najbardziej niesprzyjającym środowisku. Warunki, jakie panują w komorze spalania są skrajnie niekorzystne dla każdego mechanizmu czy urządzenia, nawet tak trwałego i niezawodnego, jak dobrej jakości, oryginalna świeca zapłonowa. Chodzi tu przede wszystkim o niezwykle wysoką temperaturę, ale też cała masę zanieczyszczeń. Do tego dochodzi wysoka intensywność pracy każdej świecy – w ciągu minuty pracy przeciętnego silnika 4-cylindrowego, zamontowana w nim świeca zapłonowa generuje iskrę od 200 do nawet 1500 razy!

Jak często powinieneś wymieniać świece w swoim aucie?

Na to pytanie jest jedna, bardzo prosta odpowiedź – świece zapłonowe w swoim aucie powinieneś wymieniać tak często, jak często zaleca to robić jego producent. To właśnie wskazania  producenta są tu podstawą informacją i to przede wszystkim nimi powinieneś się kierować. Do tego dochodzi również informacja o tym, ile wynosi żywotność określonego modelu świecy, a tu różnice bywają znaczne. I tak:

  • tradycyjne świece niklowe mają żywotność zwykle do 30 tys. km,
  • bardziej zaawansowane świece platynowe lub irydowe gwarantują trwałość na poziomie 60-80 tys. km,
  • na rynku dostępne są również wzmocnione modele świec, zapewniające żywotność nawet do 100 tys. km!

Oprócz wskazań producenta samochodu oraz świec, ważne jest również obserwowanie tego, jak pracuje silnik. Może się bowiem okazać, że ustalony przez producenta interwał wymiany świec zapłonowych, na skutek różnego rodzaju okoliczności (składu używanego paliwa, preferowanego stylu jazdy), będziesz musiał po prostu skrócić.

Po czym poznasz, że świece zapłonowe tracą swoje właściwości?

Na ogół problemy ze świecami zapłonowymi pozostają na tyle charakterystyczne, że większość mechaników, a nawet samych kierowców, potrafi bezbłędnie rozpoznać, w czym tkwi ich przyczyna. Zwykle problemy te skupiają się w trzech podstawowych zjawiskach, czyli:

  1. Utrudnionym lub wręcz uniemożliwionym zapłonie.
  2. Zaburzonej, nieregularnej pracy silnika.
  3. Zwiększonym zużyciu paliwa.

Jeśli w Twoim samochodzie zaczną pojawiać się wszystkie wymienione objawy jednocześnie, świece zapłonowe powinny być pierwszymi podejrzanymi. Ale spokojnie, ich wymiana nie zawsze wymaga interwencji mechanika. Jest spora szansa na to, że poradzisz sobie ze wszystkim samodzielnie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

  1. A jakie świece zapłonowe polecacie? Jestem kierowcą od ponad 20 lat, robię rocznie ponad 50 tyś km i zawsze mam problem trafić na dobre świece (a sprawdziłem już wiele). Od kilku lat używam świec firmy BRISK (w dwóch samochodach, w tym jeden na LPG) i ogólnie jestem zadowolony (a nie szukam daleko, bo mam pod domem w Auto Partner).

    Odpowiedz

  2. Bardzo dobre jakościowo są wg mnie świece z Brisk A-Line. Robiłem długi przebieg na pierwszym i kolejnym aucie i mimo tego, świeca z Brisk była bez problemu do odkręcenia, także duży plus za to!

    Odpowiedz

    1. Brisk to chinska podrobka, brak kontroli jakosci, czasem topia sie w gniezdzie i cala glowica do wymiany.

      Odpowiedz

  3. Tylko Denso albo NGK

    Odpowiedz

  4. Irydowe Denso !!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.