Aplikacja mobilna Ucando

Kierowcy zmieniają rozmiar opon w swoich autach z różnych powodów, przy czym dominują tu względy czysto estetyczne. Ponieważ jednak zmiana rozmiaru opon zawsze będzie mieć wpływ na elementy typowo techniczne, w tym na właściwości trakcyjne pojazdu, musi być przeprowadzana według ściśle określonych zasad, a każdy kierowca zmieniający rozmiar opon musi się liczyć z pewnymi ograniczeniami. O jakie zasady i ograniczenia tu chodzi?

O czym należy pamiętać przed zmianą rozmiaru opon samochodowych?

Zmiana rozmiaru opon w samochodzie to dla części kierowców naprawdę atrakcyjna opcja. Tak zwane zamienniki (opony o innych rozmiarach, mogące zastępować opony zakładane fabrycznie), wpływają na:

  • zmianę parametrów jezdnych – jeśli są dobrze dobrane, mogą skrócić drogę hamowania;
  • poprawę wyglądu – opony o mniejszym profilu prezentują się bardzo atrakcyjnie;
  • koszty eksploatacji – zmiana rozmiaru opon z większego na mniejszy lub z rzadziej używanego na bardziej popularny, zwykle oznacza również mniej wydatków na ich zakup.

Jednak zmiana rozmiaru opon musi odbywać się w ramach pewnych ograniczeń, wśród których najważniejszym jest ograniczenie zmiany całkowitej średnicy kół o 2% (wartość zewnętrznej średnicy kół po zmianie rozmiaru opon nie może być większa niż o 1,5% i mniejsza niż o 2%). Przekroczenie tej wartości oznacza ingerencję we wszystko, co założył producent samochodu, ale i na co pozwala prawodawca, dlatego kluczowym jest takie dobranie nowego rozmiaru opony i felgi, aby łączna średnica koła nie zmieniła się bardziej, niż dopuszczają to wspomniane wartości.

W jaki sposób oblicza się rozmiar opon dopuszczanych przez producenta auta jako zamienniki

Obliczanie nowych rozmiarów opon tak, aby mieściły się w założeniach producenta pojazdu, wymaga kilku dość skomplikowanych działań matematycznych. Przede wszystkim powinieneś zacząć od przeliczenia średnicy aktualnie założonych kół z cali na milimetry, zgodnie ze wzorem:

  • 2 x (A x B) + (C x 25,4) – gdzie A to szerokość opony podana w milimetrach, B to profil opony wyrażony w procentach, a C to średnica felgi liczona w calach.

Kolejnym krokiem jest obliczenie, według tego samego wzoru, średnicy kół po zmianie rozmiarów opon i felg na takie, które Cię interesują. Następnie przychodzi czas na obliczenie procentowej różnicy pomiędzy starą a nową średnicą koła. Wszystko według wzoru:

  • 100% – (średnica1 / średnica2 x 100%) – musisz podzielić średnicę oryginalną kół przez średnicę zamiennika, pomnożyć razy 100% , a następnie przeprowadzić odejmowanie 100% minus otrzymany wynik.

Jeśli wynikiem tego działania będzie różnica zgodna z założeniami producenta, możesz swobodnie przeprowadzać zmianę rozmiaru felg i opon. Jeśli nie, lepiej poszukaj innego rozwiązania.

A jeśli nie chcesz bawić się w matematyka, wystarczy że odszukasz w internecie jeden z dostępnych kalkulatorów, pozwalających przeliczyć możliwe zmiany rozmiaru opon.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Norbert Zawadzki

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *