Mity na temat zimowych opon

Mamy nadzieję, że nie trzeba nikogo przekonywać o zaletach związanych ze zmianą opon z letnich na zimowe. W Polsce nie jest to czynność obowiązkowa i nie wszyscy kierowcy tak robią, ale każdy świadomy użytkownik samochodu powinien doskonale zdawać sobie sprawę z tego, czym grozi zimowa jazda na letnich oponach. Najważniejszym argumentem jest rzecz jasna bezpieczeństwo: własne, pasażerów, innych użytkowników drogi czy pieszych. Wokół „zimówek” narosło kilka mitów. Obalamy je.

Mit pierwszy: opona to opona

Wszystkie opony są takie same: czarne i okrągłe. Bzdura. „Zimówka” po pierwsze ma więcej nacięć, a po drugie wykonana jest z innej mieszanki gumy. Bogatsza rzeźba bieżnika, z dodatkowymi kanalikami, daje lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni, lepiej odprowadza błoto pośniegowe (także wodę!) czy pozwala lepiej wgryźć się w nieodśnieżoną drogę. Z kolei miększa guma zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, w których letnia opona zamienia się w twardą skałę. Porównajcie sobie na przykład twardą i miękką gumkę do ołówka: ta pierwsza ślizga się po papierze, druga do niego się klei. Tak samo z twardą i miękką oponą – zimą warto postawić na tę drugą.

Mit drugi: opony zimowe to (niepotrzebny) wydatek

To oczywiste, że drugi komplet opon po prostu kosztuje. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że po sezonowej zmianie komplet letniego ogumienia „odpoczywa”. Wymienne korzystanie z dwóch zestawów wydłuża żywotność obu kompletów, chociaż trzeba rzecz jasna pamiętać, że guma bieżnika i konstrukcja opony ulegają naturalnemu starzeniu. Przy starszych, kilkuletnich oponach (użytkowanych przez ponad pięć lat) warto przy okazji sezonowej wymiany poprosić specjalistę o ocenę ich stanu. Dlatego ważny jest także mit trzeci…

Mit trzeci: wymiana to zbędny kłopot

Jasne jest, że dokonywana dwa razy w roku wymiana kosztuje zarówno czas, jak i pieniądze. Tyle, że przy okazji mamy okazję nie tylko do gruntownego sprawdzenia stanu opon przez specjalistów, ale też do przeprowadzenia czynności, o których – z ręką na sercu – podczas normalnej eksploatacji wielu kierowców po prostu nie myśli. Mowa tu chociażby o prawidłowym wyważeniu każdego koła, wymianie wentyli, a także o tak prozaicznej i zalecanej czynności, o której często się zapomina: czyli o kontroli ciśnienia. Prawidłowe ciśnienie ma wpływ na bezpieczeństwo, oszczędność (spalanie paliwa) oraz trwałość ogumienia. Warto pamiętać, by w samochodzie wyposażonym w automatyczny układ kontroli ciśnienia zresetować ustawienia po każdej zmianie, tak aby system został właściwie skalibrowany.

Mit czwarty: po co mi „zimówki”, jestem świetnym kierowcą

Lepsza przyczepność opon zimowych nie jest żadnym wymysłem. Panowanie nad samochodem w zimowych warunkach jest łatwiejsze nawet na odśnieżonych, wolnych od błota drogach: po prostu wspomniana wyżej miększa mieszanka opon zimowych znacznie lepiej pracuje w niższych temperaturach. Jest to szczególnie ważne w nieprzewidywalnych, zmiennych warunkach, w których nie zawsze możemy liczyć na odpowiedzialne zachowanie innych kierowców. W „podbramkowej” sytuacji każdy ułamek przyczepności może uchronić przed nieprzyjemnym zdarzeniem.

Mit piąty: zimy nie widać, jeszcze zdążę

Błąd. Niech zgodnie z popularnym powiedzeniem zima zaskakuje drogowców, a nie odpowiedzialnych kierowców. Przyjęło się, że opony letnie zaczynają tracić swoje właściwości w temperaturach niższych niż 7 stopni Celsjusza. Nie jest to rzecz jasna żaden ścisły wyznacznik, ale kiedy za oknem robi się już chłodno, nie warto czekać na pierwszy śnieg – wszak zakładamy opony zimowe, a nie śniegowe! Wcześniejsza zmiana to także oszczędność czasu, bo na widok prawdziwej zimy warsztaty wulkanizacyjne przeżywają prawdziwe oblężenie. Pamiętajcie jednak, by nie pospieszyć się zanadto: używana w ciepłych warunkach opona zimowa ulega bardzo szybkiemu zużyciu.

Podsumowując: lepiej zainwestować trochę czasu i pieniędzy w wymianę opon,, niż narazić się na znacznie gorsze konsekwencje. Licho nie śpi.

Opony Zimowe

Opublikowane przez UCANDO

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *