Kiedy ilość oleju silnikowego krążącego w układzie smarowania zaczyna spadać, wraz z nim spada też ciśnienie tegoż oleju. Zjawisko to jest zapewne doskonale znane każdemu kierowcy. Jednak nie każdy kierowca zapewne spotkał się z tym, że ciśnienie oleju w układzie zaczyna nagle rosnąć. Skąd to się bierze? Jak do tego dochodzi oraz – przede wszystkim – jak przy takim wzroście ciśnienia należy postępować?
Czy lepiej jest mieć zbyt wysokie ciśnienie oleju, czy może zbyt niskie?
Na wstępie rozprawmy się z kilkoma mitami dotyczącymi ciśnienia oleju, a zwłaszcza wszelkich odstępstw od przewidzianej przez producenta normy. Czy lepszą sytuacją jest zbyt niskie ciśnienie oleju, czy też może zbyt wysokie? Odpowiedź: obie sytuacje są mocno niepożądane, przy czym wiele zależy od przyczyn, dla których doszło do spadku lub wzrostu ciśnienia. I tak:
- Zbyt niskie ciśnienie oleju zawsze oznacza problemy. Nie ma przypadku w tym, że na taką sytuację natychmiast reaguje czujnik ciśnienia, przesyłając kierowcy informacje alarmową w postaci zapalonej kontrolki oleju. Zwykle zbyt niskie ciśnienie oleju oznacza jego niedobór, czasem na skutek wycieku. Jaka by to nie była przyczyna, należy ją jak najszybciej usunąć.
- Do wzrostu ciśnienia oleju silnikowego dojść może z różnych przyczyn, z czego najpopularniejszą jest jednak nadmiar oleju w układzie. Wystarczy, że kierowca lub mechanik przesadzi z ilością oleju dolewanego do zbiorniczka, a ciśnienie w układzie wzrośnie. Czy jest to duży problem? Niekoniecznie. Konstruktorzy samochodów szczęśliwie dla nas przewidzieli taką sytuację, przez co niewielkie przesadzenie z ilością oleju nie będzie skutkowało żadnymi konsekwencjami negatywnymi.
A co, jeśli oleju w układzie będzie zdecydowanie za dużo?
Co zrobić, gdy do układu smarowania trafi zbyt duża ilość oleju silnikowego?
Zbyt wysokie ciśnienie oleju na skutek dolania do zbiorniczka nadmiernej ilości płynu powoduje wzrost ciśnienia, a następnie prowadzi do rozszczelnień w układzie oraz w samym silniku. Olej pod wysokim ciśnieniem zaczyna rozpychać uszczelnienia, szukając dla siebie drogi ujścia. Jak należy sobie z tym radzić? Nie ma tu innego sposobu, jak spuszczenie nadmiaru oleju. Pamiętaj jednak o tym, że tego typu interwencja powinna mieć miejsce jedynie w przypadku, gdy do układu trafił naprawdę spory nadmiar oleju.
Jakie są inne możliwe przyczyny wzrostu ciśnienia oleju samochodowego?
Jeśli wzrost ciśnienia oleju w układzie smarowania to efekt nadmiaru samego, czystego oleju, to nie jest jeszcze tak źle. Znacznie gorzej jest, gdy ciśnienie oleju wzrasta, mimo iż nie dolewałeś oleju już od jakiegoś czasu. Co to może oznaczać?
- Paliwo w układzie smarowania – to bardzo zła informacja i zarazem bardzo niebezpieczna sytuacja. Może to doprowadzić do zatarcie silnika.
- Uszkodzony filtr oleju – może to być skutek zaniedbań i braku wymiany filtra lub zwykłej wady fabrycznej.
- Zatkane kanały olejowe – to również jest zwykle efekt zaniedbań przy wymianie oleju.
W każdym z wymienionych wyżej przypadków wzrost ciśnienia oleju to sygnał alarmujący, nakazujący natychmiastową interwencję. Nie wolno go lekceważyć!