Dobrej jakości filtry oleju samochodowego to nie tylko odpowiednie medium filtracyjne i ewentualna obudowa. Znaleźć w nich można również zawory pełniące bardzo istotne funkcje. Fakt ich zastosowania w dużej mierze zależy od przeznaczenia filtra oleju i dostosowania do konkretnego typu silnika. Jakiego rodzaju są to filtry? Na czym polega ich rola?
Jak działają zawory w samochodowych filtrach oleju?
Do czego służy filtr oleju? To poste, jego rolą jest oczyszczanie oleju samochodowego z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, które w trakcie eksploatacji zaczynają się w nim wytrącać lub przedostawać ze środowiska, w którym pracuje. Gdyby jednak rola filtrów oleju polegała wyłącznie na oczyszczaniu tego podstawowego dla każdego motoru środka smarnego, nie stosowano by w nim różnego typu zaworów.
Podstawowym zadaniem zaworów w filtrze oleju samochodowego jest sprawowanie kontroli nad przepływem samego oleju. Według zasady, że lepszym rozwiązaniem jest smarowanie silnika olejem zanieczyszczonym niż niesmarowanie go wcale, zawory w filtrach mają obowiązek tak ustawić przepływ środka smarnego przez filtr, aby pracujący silnik zawsze miał zapewniony dostęp do odpowiedniej ilości oleju. Chodzi tu przede wszystkim o trzy sytuacje:
- rozruch zimnego silnika – kiedy olej jest zimny i gęsty, przez co nie jest w stanie przepłynąć swobodnie przez medium filtrujące i nie dociera do silnika w odpowiedniej ilości (silnik nie jest prawidłowo smarowany),
- gdy silnik pracuje z dużą prędkością obrotową – kiedy silnik wymaga bardzo dużych ilości oleju,
- kiedy filtr oleju zostanie zatkany – bez zaworu w takiej sytuacji olej nie przepływałby przez medium filtrujące i nie docierał do silnika.
W każdej z tych sytuacji zawory służą stworzeniu częściowego lub całkowitego obejścia dla oleju i ominięciu medium filtrującego. Olej jest wówczas filtrowany częściowo lub w ogóle nie podlega filtracji, może za to swobodnie dotrzeć do silnika i chronić go przed zatarciem.
Jakiego rodzaju zawory można znaleźć w filtrze typu spin-on?
W dobrej jakości samochodowych filtrach oleju typu spin-on możemy mieć do czynienia z trzema rodzajami zaworów, czyli z:
- zaworem przeciwzwrotnym – stosowany w filtrach wkręcanych z boku lub od góry koprusu silnika, jego zadaniem jest m. in. zapobieganie wydostawania się oleju z filtra po wyłączeniu silnika;
- zaworem bezpieczeństwa – jest to zawór o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa silnika. Kiedy filtr oleju zapcha się na skutek np. nadmiernej eksploatacji, zawór bezpieczeństwa odcina olej od zapchanego medium i pozwala my swobodnie przepływać do silnika;
- zawór ECO – pełni rolę niemalże identyczną, jak zawór przeciwzwrotny; cała różnica pomiędzy nimi polega na tym, że zawór ECO znajduje się po tzw. „czystej stronie” filtra.
Jak widać, zawory w filtrach oleju samochodowego pełnią funkcję regulatorów, prawdziwych zawiadowców na linii przepływu środka smarnego. Bez nich praca filtra była dużo mniej skomplikowana, ale też niosłaby z sobą znacznie większe ryzyko dla silnika.