Aplikacja mobilna Ucando

Zatkana odma olejowa to problem, który często zaskakuje kierowców. Nie zawsze są oni świadomi, że ten znajdujący się pod maską element silnika powinien być poddawany regularnej konserwacji i czyszczeniu. Czym objawia się zatkana odma olejowa i jak temu zapobiegać? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Jak działa odma olejowa?

Wszystko zaczyna się w bloku silnika, czyli tzw. kadłubie. To tutaj znajduje się centralna część całego układu napędowego – komora korbowa z obracającym się wałem korbowym. W tym miejscu zachodzi sprężanie się paliwa i powietrza. Tak powstała mieszanka wraz z olejem przechodzi do komory spalania. W wyniku tego procesu w silniku tworzą się gazy, które przedostają się z komory spalania do komory korbowej, tworząc w niej nadciśnienie.

Wtedy do akcji wkracza odma olejowa, czyli przewód odpowiadający za odpowietrzanie komory korbowej z nadmiaru powietrza i gazów. Dzięki niej nadciśnienie w komorze korbowej zmniejsza się poprzez przekierowanie wytworzonych gazów ponownie do komory spalania. Odma olejowa chroni całą jednostkę napędową przed zbyt dużym wzrostem ciśnienia, dlatego jeśli dojdzie do jej zatkania, należy działać natychmiast.  

Objawy zatkania odmy olejowej – jak je rozpoznać?

Do podstawowych objawów, które świadczą o zatkanej odmie, należą:

  • Wyciek oleju silnikowego – zbyt wysokie ciśnienie w komorze silnika prowadzi do uszkodzenia i wypychania uszczelek. Wyciek oleju jest więc poważnym objawem nieprawidłowego działania odmy olejowej, który można łatwo zaobserwować.
  • Wysokie zużycie oleju silnikowego – zatkana odma wpływa na spalanie oleju m.in. poprzez przepuszczanie go razem z gazami do komory spalania.
  • Nietypowe działanie bagnetu do pomiaru oleju – jeśli podczas wyciągania bagnetu słyszysz wyraźny syk, jest to znak, że zbyt duża ilość gazów właśnie ulatnia się z silnika. Podobnym objawem zatkanej odmy jest samoistne podnoszenie się bagnetu lub syczenie podczas odkręcania korka wlewu oleju.
  • Zaburzona praca silnika – nietypowe działanie silnika samochodu zwykle stanowi wyraźny sygnał ostrzegawczy dla kierowcy. Objawem zapchanej odmy olejowej może być np. zapalenie się kontrolki silnika lub jego nierównomierna praca.

Zapychanie się odmy olejowej – przyczyny i zapobieganie

Wiesz już, jak rozpoznać objawy zatkanej odmy. Jednak co jest tego przyczyną? Na nieprawidłowe działanie odmy wpływają gromadzące się wewnątrz niej zanieczyszczenia. Osadzająca się na przewodzie gęsta maź powoduje jej niedrożność, co skutkuje wysokim ciśnieniem w komorze korbowej. Jest to proces długotrwały, dlatego na korzyść kierowcy, można temu odpowiednio wcześnie zapobiec.

Przyczyną zapychania się odmy jest brak regularności w jej czyszczeniu i konserwacji. Aby uniknąć problemów, należy co jakiś czas sprawdzać jej stan. Można zrobić to samodzielnie, jeśli znajduje się ona w łatwo dostępnym miejscu. Jeśli jednak jest to utrudnione, warto na sprawdzenie i czyszczenie odmy udać się do mechanika. Szczególnie jeśli posiadasz nowszy samochód, w którym odma ma nieco bardziej skomplikowaną budowę. Na prawidłowy stan odmy wpływa również jakość stosowanego oleju silnikowego i jego okresowa wymiana. Zwróć więc uwagę, jaki olej wlewasz do silnika oraz nie zapominaj o jego regularnej wymianie.  

Skutki zatkanej odmy olejowej

Nieprawidłowe działanie odmy wpływa nie tylko na funkcjonowanie samochodu, np. powodując szarpanie silnika czy wyciek oleju. Zatkane przewody mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń pozostałych podzespołów, których naprawa – w przeciwieństwie do regularnej konserwacji odmy – mogą być dla nas bardzo kosztowne. Najlepiej więc zapobiegać i dbać o jej czyszczenie, aby uniknąć konieczności remontu silnika.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *