Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności wykonywanych w ramach wiosennego przeglądu i konserwacji naszego samochodu. Wprawdzie część producentów zaleca jego wymianę co 40 tys. km. jednak w praktyce na naszych drogach właściwszym interwałem będzie 10-15 tys. km. lub przynajmniej raz w roku.

Skrócone interwały wymiany filtra powietrza

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, ze filtr powietrza jest w każdym samochodzie po prostu niezbędny. Bez niego żywotność silnika spadłaby dramatycznie. Czy jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby filtr powietrza nie tylko był, ale też by zachowywał odpowiednią przepustowość? A przepustowość ta spada stopniowo wraz z przejechanymi kilometrami. Poziom zapylenie na naszych drogach i wokół nich sprawia, że sprawność filtrów powietrza jest wyraźnie mniejsza, niż przewidują to producenci aut. Okazuje się, że po przejechaniu 10-15 tys. km. filtr powietrza przepuszcza do silnika aż o 20% mniej powietrza niż filtr nowy. Zalecenia wymiany filtra co 40 tys. km. możemy więc włożyć obecnie między bajki.

Mogłoby się wydawać, że filtr powietrza najgorsze chwile przeżywa w sezonie letnim, gdy nad suchą jezdnią unoszą się pyłki roślin i drobinki niesionego z wiatrem piasku. Prawda jest jednak taka, że pod względem ilości pyłów i osadów najciężej jest właśnie zimą i wczesną wiosną, kiedy to na drogach zalegają masy niesprzątniętego piasku z posypywania dróg, pyłów, sadzy i zwykłego brudu. Jeżdżąc przez całą zimę w smogu, musimy koniecznie wymienić na wiosnę filtr powietrza. W innym przypadku przez kolejne miesiące koszty eksploatacji naszego auta wzrosną.

Wpływ filtra powietrza na spalanie i moc silnika

Ilość powietrza przechodzącego przez filtr do silnika przekłada się bezpośrednio na ilość zużywanego paliwa, ale też na możliwości jednostki napędowej. Im mniej powietrza dostanie silnik, tym więcej paliwa spali, a mimo to nawet wówczas nie będzie w stanie wykręcić równie dobrych osiągów, co z nowym, czystym filtrem. Jeśli więc nie chcemy dokładać coraz więcej do rachunków za benzynę i zależy nam na utrzymaniu odpowiedniej mocy silnika, pamiętajmy o wymianie filtra powietrza.

Wybierając nowy filtr powietrza, możemy zdecydować, czy wolimy trzymać się wyrobu standardowego, czy też może sięgniemy po filtr sportowy. Standardowe, papierowe filtry powietrza są tanie i zupełnie wystarczające dla spokojnej jazdy, ale nie zapewnią nam już żadnej poprawy osiągów. Filtry sportowe są z kolei droższe (czasem nawet dużo droższe) za to mogą być filtrami wielokrotnego użytku (np. filtr bawełniany) lub filtrami nastawionymi na wyraźne zwiększenie mocy silnika nawet o kilka koni mechanicznych. Musimy jednak pamiętać, że niektóre filtry sportowe nie są tak efektywne w wychwytywaniu zanieczyszczeń jak filtry standardowe i zakładanie ich do jazdy po mocno zapylonych drogach całkowicie mija się z celem.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *