Zapewnienie silnikowi długiej żywotności wymaga dokonywania regularnych wymian oleju. Producenci zalecają zwykle, aby robić to co 30-40 tys. kilometrów. Przeważnie jednak konieczność uzupełnienia płynu pojawia się nieco wcześniej. Wiele zależy od jakości oleju, a także modelu i wieku pojazdu.

Oleje naturalne i syntetyczne

Dokonując zakupu oleju, kierowca ma dziś do wyboru 3 rodzaju produktu. W sprzedaży dostępne są oleje:

  • mineralne
  • półsyntetyczne
  • syntetyczne

Oleje mineralne

Oleje mineralne nazywane są olejami naturalnymi, gdyż nie poddaje się ich obróbce chemicznej. Baza olejowa otrzymywana jest w procesie destylacji ropy naftowej. Ze względu na brak dodatków olej ten cechuje się zdecydowanie najsłabszymi parametrami. Olej mineralny powoduje zwykle osadzanie nagaru oraz nie współpracuje z nowoczesnymi technologiami.

Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne jakiś czas temu stały się oczywistym następstwem olejów mineralnych. Ich baza olejowa również jest otrzymywana w procesie destylacji ropy naftowej, jednak później wzbogaca się ją dodatkami chemicznymi. Należy jednak zauważyć, że dzisiaj niemal całkiem zaprzestano już udoskonalania olejów półsyntetycznych, przez co nie są one dostosowane do wymagań nowszych samochodów.

Oleje syntetyczne

Najwyżej cenione i najpopularniejsze są dziś oleje syntetyczne. Proces ich powstawania od początku do końca opiera się na syntezie chemicznej. Oleje te posiadają zatem szereg dodatków chemicznych, mających zapewnić sprawność działania i długą żywotność silnika.

Co poleca producent?

Wybierając odpowiedni olej silnikowy, warto zwrócić uwagę, jaki produkt poleca producent pojazdu. Zwykle producenci wymieniają konkretny olej, który ich zdaniem najlepiej spełnia wymagania silnika. Z pewnością należy uwzględnić zalecenie producenta co do parametrów optymalnego oleju, jednak niekoniecznie, co do konkretnego preparatu. Możliwe, że na rynku są lepsze odpowiedniki danego oleju, natomiast zalecenie producenta jest jedynie płatną reklamą.

Filtr cząstek stałych

Zwłaszcza w samochodach z silnikiem Diesla bardzo często obecny jest filtr cząstek stałych. Ażeby nie dopuścić do jego zbyt szybkiego zużycia, należy korzystać z odpowiedniego oleju silnikowego, zapobiegającego osadzaniu się zanieczyszczeń. Oleje takie nazywa się niskopyłowymi i posiadają one oznaczenie „Low SAPS”.

Warto mieć również na uwadze, że wymieniając olej, zawsze warto również dokonać wymiany filtru. Jeżeli bowiem filtr jest zapchany, silnik nie skorzysta na dolaniu nowego oleju. Ponadto, wraz z olejem należy także wymienić uszczelkę korka spustowego. Jeżeli bowiem zaszła konieczność dolania oleju silnikowego, najprawdopodobniej uszczelka jest już zużyta.

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Jeden komentarz

  1. Ja miałem okazje przetestować wszystkie rodzaje olejów silnikowych i uważam zgodnie z ogółem, że oleje syntetyczne nie mają sobie równych i najlepiej sprawdzają się we wszystkich płaszczyznach.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *