Bez względu na to, jakiej klasy samochód posiadamy, wymaga on odpowiedniego serwisowania poszczególnych systemów i elementów eksploatacyjnych. Dziś zajmiemy się filtrem kabinowym, którego prawidłowa praca przyda się szczególnie w okresie wiosenno-letnim.

Filtr kabinowy to nie filtr powietrza

Filtr kabinowy to jeden z tych elementów wyposażenia samochodu, który ma wpływ na zdrowie zarówno kierowcy, jak i podróżujących w nim pasażerów. Często jest on błędnie nazywany filtrem powietrza. Wyjaśnijmy, że filtr powietrza jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza biorącego udział w procesie spalania, natomiast filtr kabinowy odpowiada również za czystość powietrza, jednak tego dostarczanego do kabiny pasażerskiej.

Optymalna ochrona

Filtr kabinowy ma szczególne znaczenie dla osób zmagających się z alergią lub mających problemy z płucami. Kilkuwarstwowa budowa filtra kabinowego (filtr wstępny, mikrowłóknina, warstwa wzmacniająca) składającego się z włókien o różnej strukturze, umożliwia skuteczne wyłapywanie pyłu, kurzu, sadzy, grzybów, roztoczy i innych drobnoustrojów, a także zanieczyszczeń pojawiających się w wyniku eksploatacji samochodu. Przyjmuje się, że w polskich warunkach drogowych filtr kabinowy może skutecznie działać przez ok. 15 tys. km i po tym przebiegu należy go wymienić na nowy. Najlepiej zrobić to wiosną, ponieważ w okresie jesienno-zimowym filtr jest najbardziej eksploatowany z uwagi na dużą wilgoć i zanieczyszczenia pojawiające się podczas jazdy.

Wymiana filtra kabinowego w autach klasy premium

W autach tej klasy dostęp do filtra kabinowego nie jest jakość specjalnie utrudniony, a jego wymiana nie zajmie więcej niż 20 minut bez konieczności używania specjalistycznych narzędzi.

Dla przykładu, w Audi A5 filtr znajduje się zazwyczaj w kabinie po stronie pasażera, pod schowkiem. Wystarczy odkręcić 3 śruby i zdjąć pokrywę. Aby usunąć plastikową osłonę filtra, należy wyciągnąć ją z klipu w kierunku wskazanym strzałką. Następnie należy wyjąć stary filtr i włożyć nowy. Dalsze czynności są analogiczne do tych wykonywanych podczas demontażu filtra.

Filtr kabinowy warto wymieniać szczególnie z uwagi na klimatyzację samochodową. Elementy klimatyzacji, jak np. parownik, to doskonałe środowisko do rozwoju groźnych dla zdrowia drobnoustrojów. Odgrzybianie klimatyzacji powinno być przeprowadzane wraz z wymianą filtra kabinowego. Da to gwarancję, że powietrze dostające się do kabiny pasażerskiej jest bezpieczne dla osób w niej przebywających.

Jaki filtr kabinowy wybrać?

Najlepsze obecnie filtry kabinowe to filtry z aktywnym węglem. Dlaczego? Tego rodzaju produkty są wyposażone w dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla, które to dodatkowo odpowiadają za neutralizowanie brzydkich zapachów oraz wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Filtry kabinowe z aktywnym węglem to doskonałe rozwiązanie dla alergików, osób mających problemy z górnymi drogami oddechowymi oraz dzieci. Aktywny węgiel użyty w filtrze jest neutralny i całkowicie bezpieczny dla człowieka, a także dla środowiska naturalnego oraz zwierząt. Koszt filtra z aktywnym węglem jest oczywiście większy od standardowego filtra kabinowego, lecz korzyści z zastosowania takiego produktu są bezcenne dla naszego zdrowia.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *