Aplikacja mobilna Ucando

Można zaryzykować tezę, że ubytek płynu chłodniczego, wcześniej czy później, pojawi się w praktycznie każdy samochodzie. Oczywiście, układ chłodzenia jest układem zamkniętym i cieczy chłodzącej nie powinno ubywać. Jednak teoria teorią, a rzeczywistość rządzi się własnymi prawami. Sytuacja, w której ubywa płynu chłodniczego nie musi od razu oznaczać drogiej naprawy. Potencjalnych przyczyn takiej awarii jest wiele.

Pierwsza myśl, gdy zauważymy wyciek płynu chłodniczego? Uszczelka pod głowicą! Na szczęście, taka poważna usterka jest rzadkością, o ile, oczywiście, silnik jest systematycznie serwisowany i prawidłowo eksploatowany. Częściej dochodzi do uszkodzenia uszczelek, przetarcia węży, zniszczenia łożyskowania pompy cieczy i dziura w chłodnicy. Tych awarii nie należy lekceważyć. Co gorsza, często również nie istnieje jedno konkretne źródło ubytku płynu.

Standardowy układ chłodzenia w samochodzie składa się z kilku kluczowych elementów:

  • pompa cieczy
  • termostat (może być ich kilka)
  • chłodnica
  • kanały chłodzące w bloku silnika i głowicy
  • nagrzewnica
  • węże elastyczne

Typowe objawy wycieku płynu chłodniczego

Wyciek płynu z przodu auta, pod grillem, oznacza, że najprawdopodobniej doszło do nieszczelności w obrębie chłodnicy wody albo przewodów przyłączeniowych.

Częstym objawem ubytku płynu chłodniczego jest szybkie i drastyczne grzanie się silnika, co można zaobserwować na wskazówce temperatury cieczy w jednostce napędowej.

Najłatwiejszym do zauważenia objawem jest ubytek płynu chłodniczego ze zbiorniczka wyrównawczego. Pamiętajmy tutaj jednak o objętości płynu chłodniczego – w zależności od temperatury silnika jest inna, więc i poziom będzie inny (przy zimnej jednostce napędowej poziom będzie niższy, niż przy gorącej).

Kolor płynu chłodniczego ma również znaczenie, ponieważ pozwala określić, z jakim wyciekiem mamy do czynienia. Płyn chłodniczy ma zazwyczaj kolor zielony lub niebieski, lecz spotkać można także różowe. Warto więc sprawdzić, jakiego koloru płyn został zalany do układu, i zweryfikować, czy aby na pewno chodzi o ciecz chłodząca.

Wyciek płynu chłodniczego – przyczyny

Każdy model samochodu ma swoją specyfikę, stąd też przyczyny wycieku płynu chłodniczego mogą być zgoła różne. Najczęściej dochodzi do:

  • poluzowania łączeń na wężach
  • uszkodzenia chłodnicy wody lub jej nieszczelności
  • uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Jak sprawdzić, skąd wycieka płyn chłodniczy?

Sposobów jest kilka. Jednym z oczywistych testów jest dokładne skontrolowanie miejsca postojowego pod samochodem. Ułatwione zadanie mają w tym przypadku właściciele aut pozbawionych osłony silnika. W przeciwnym wypadku warto ją odkręcić i sprawdzić, czy jest sucha. Ubytki płynu z pompy cieczy, termostatu lub nisko umieszczonych węży można na pierwszy rzut oka zauważyć głównie po podłożu pod silnikiem.

Jak sprawdzić, skąd wycieka płyn chłodniczy?

Podstawowe elementy, w obszarze których występuje największe ryzyko pojawienia się nieszczelności układu, to węże i sama chłodnica. Należy dokładnie przyjrzeć się im z lampą w ręku. Jeśli doszło do jakiegokolwiek przetarcia lub ich uszkodzenia, to w komorze jednostki napędowej zauważalny będzie charakterystyczny kolor płynu (zielony, niebieski lub czerwony). W przypadku zlokalizowania takiego miejsca, w pierwszej kolejności należy dokładnie je wytrzeć do sucha, a później obserwować miejsce wycieku.

Często na poziom chłodziwa w układzie ma wpływ stan techniczny zbiorniczka wyrównawczego. Jego górna część oraz węże doprowadzające nadmiar płynu z układu są łatwo widoczne. Niestety, najczęściej do uszkodzenia dochodzi w jego dolnej strefie.

Uszkodzona uszczelka pod głowicą to najgorszy scenariusz. Na skutek wypalenia się kawałka uszczelki odrobina płynu może przedostawać się do komory spalania. Zwykle są to ilości marginalne i trudno jest je dostrzec, bo nie dają żadnych objawów, jednak skutki mogą być katastrofalne dla jednostki napędowej.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Grzegorz Kinczewski

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *