Aplikacja mobilna Ucando

Hak holowniczy to wygoda i funkcjonalność, na którą można sobie pozwolić stosunkowo niewielkim kosztem. Montaż haka znacząco zwiększa możliwości transportowe samochodu, zapewniając zaczep do holowania przyczepki samochodowej lub campingowej, a także do mocowania tylnego bagażnika rowerowego. Pytanie brzmi, jaki hak holowniczy wybrać do konkretnego modelu samochodu oraz jak go zamontować? Śpieszymy z odpowiedzią.

Trochę historii

Hak holowniczy został wynaleziony przez niemiecką rodzinę z Bawarii (Niemcy), zajmującą się produkcją powozów oraz karet. Po latach ten rodzinny biznes przekształcił się w znaną na całym świecie firmę Westfalia Automotive, która opatentowała kulowy hak holowniczy w 1934 roku. W 1966 r. Westfalia, jako pierwsza na świecie zaprezentowała pierwszy hak holowniczy z kulą demontowaną bez użycia narzędzi, a kilkanaście lat później do produkcji trafił hak demontowany w pełni automatycznie.

Budowa standardowego haka holowniczego

Podstawowa wersja haka holowniczego jest zbudowana z belki mocującej, do której na obu jej końcach przyspawane są wsporniki mocujące (kształtowniki w formie np. kątowników lub ceowników), a także uchwyt kuli. Cała konstrukcja nazywana jest korpusem, który schowany jest za zderzakiem samochodowym. Belka mocująca produkowana jest ze stali i może mieć przekrój okrągły, prostokątny lub kwadratowy. Belka może być również prosta lub wygięta, a jej długość może sięgać od kilkudziesięciu centymetrów do niespełna dwóch metrów. Wsporniki mocujące belkę do samochodu, powstają najczęściej z blachy o grubości od 8 do 10 mm.

Rodzaje haków holowniczych

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, każdy trafiający do sprzedaży hak musi umożliwiać pełen demontaż kuli (końcówki haka). Obecnie na rynku dostępne są 4 podstawowe grupy haków holowniczych:

  • hak z kulą przykręcaną śrubami (kula jest zamontowana na stałe lub posiada możliwość demontażu po odkręceniu śrub)
  • hak wypinany półautomatycznie (rozwiązanie z dźwigniami mocującymi, nie posiada zabezpieczenia antykradzieżowego)
  • hak wypinany automatycznie (kula montowana poziomo lub pionowo (wertykalnie lub horyzontalnie), rozwiązanie posiada zabezpieczenie antykradzieżowe w postaci zamka na kluczyk)
  • hak chowany/odchylany (kula mocowana na stałe z zawiasem umożliwiającym jej chowanie pod zderzakiem, dostępne są rozwiązania z kulą składaną elektrycznie)

Jaki hak holowniczy wybrać?

Kupując hak holowniczy zwracamy uwagę przede wszystkim na rodzaj mocowania kuli oraz cenę całego mechanizmu. Jednak równie ważny jest dobór odpowiedniego gniazda elektrycznego, zasilającego m.in. oświetlenie tylnej naczepy. Stosowane są obecnie dwie podstawowe wiązki – 7 PIN i 13 PIN. Wiązka 13 PIN obsługuje światła wstecznego, czego nie zapewnia wiązka 7-pinowa. Jest to ważne z punktu widzenia przepisów o ruchu drogowym. Jeżeli dopuszczalna masa całkowita przyczepy przekracza 750 kg, musi ona posiadać światło wsteczne. Brak takiego oświetlenia jest zagrożone mandatem karnym. Można również zastosować adapter, który przy zamontowanym rozwiązaniu 7-pinowym, umożliwia zmianę na rozwiązanie 13-pinowe. Zaleca się jednak stosowanie wiązki 13 PIN. Gniazdo z większą liczbą pinów pozwala m.in. na podpięcie stałego plusa. Dzięki temu można np. wyposażyć przyczepę kempingową w lodówkę oraz inne potrzebne urządzenia.

Każda wiązka elektryczna ma przeważnie w zestawie elektroniczny moduł sterujący, niezbędny w samochodach z zaawansowaną elektroniką. Moduł taki wyposażony jest m.in. w system CAN Bus (magistrala komunikacyjna) oraz system Check Control, umożliwiający kontrolę oświetlenia.

Jaki hak holowniczy wybrać?

Jak zamontować/zintegrować hak holowniczy?

Montaż haka holowniczego wiąże się najczęściej z koniecznością ingerencji w instalację elektryczną samochodu. O ile hak holowniczy nie zakłóca pracy czujników parkowania i nie ma żadnych problemów z jego montażem, o tyle w przypadku układu ESP zainstalowanie haka holowniczego w samochodzie z takim systemem na pokładzie oznacza przeważnie konieczność jego odpowiedniej adaptacji.

Hak holowniczy może oddziaływać na funkcjonowanie systemu ESP. Przyczepa ciągnięta przez samochód ma wpływ na zachowanie pojazdu na drodze. Często pojawiające się silne podmuchy wiatru (zwłaszcza boczne) mogą niepotrzebnie aktywować system ESP, który zacznie ingerować w trakcję auta. Konieczna jest więc adaptacja ESP tak, aby system mógł „widzieć” przyczepę zaczepioną poprzez hak do samochodu. Takie dostrojenie można wykonać za pomocą komputera diagnostycznego (interfejs diagnostyczny magistrali danych CAN Gateway), o ile konkretny model auta daje taką możliwość. W najnowszych samochodach wyposażonych w zaawansowane wersje ESP, system nie tylko widzi przyczepę, ale również jest w stanie pokierować pojazdem tak, aby ograniczyć jej poślizg.

Dobrze skonfigurowany układ wymaga dostępu do dokumentacji producenta lub wskazówek serwisowych znajdujących się w testerach diagnostycznych. W przypadku, gdy nie ma możliwości adaptacji układu ESP pod hak holowniczy, warto wówczas system po prostu wyłączyć, aby nie ingerował w trakcję samochodu, co jest o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Na koniec istotna uwaga, o której często kierowcy zapominają. Aby móc korzystać z haka holowniczego, należy jego istnienie udokumentować w dowodzie rejestracyjnym. Wymaga to udania się do Stacji Kontroli Pojazdów na dodatkowe badanie techniczne, na których podstawie wystawiane jest zaświadczenie, z którym należy się udać do Wydziału Komunikacji. Montaż haka holowniczego jest traktowany jako zmiana konstrukcyjna samochodu, a każda taka ingerencja wymaga każdorazowego obejrzenia i zatwierdzenia przez uprawnionego diagnostę.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *