Wynalezienie żarówek halogenowych przyniosło prawdziwą rewolucję w oświetleniu samochodowym. Technologia ta pozwoliła na stworzenie żarówki o znacznie dłuższej żywotności dającej dużo lepszą jakość światła. Nie będzie więc przesadą, jeśli powiemy, że żarówki halogenowe przyczyniły się nie tylko do poprawy komfortu posiadania oraz prowadzenia samochodu, ale także wpłynęły bezpośrednio na bezpieczeństwo na drogach. Żarówki H7 to jeden z najpopularniejszych rodzajów żarówek halogenowych, stosowanych w głównych reflektorach samochodów.

Jak działają żarówki halogenowe H7?

Jak już na początku wspominano, żarówki halogenowe H7 stosowane są w głównych reflektorach auta, czyli w światłach mijania oraz w światłach drogowych. To, co odróżnia wszystkie żarówki halogenowe od zwykłych żarówek to budowa, a dokładnie gaz, jaki wypełnia bańkę kwarcową. Gaz ten jest mieszanką azotu, kryptonu, czy argonu oraz pierwiastków z grupy halogenów, czyli bromu lub jodu. To właśnie te dodatkowe pierwiastki z grupy halogenowej sprawiły, że udało się usunąć popularny wśród wszystkich żarówek problem z ciemnieniem bańki. Ciemnienie wywoływane było przez krążące w bańce cząsteczki wolframu, które odrywają się od żarnika pod wpływem ciepła generowanego przez zasilanie elektryczne. Pierwiastki z grupy halogenów działają jak magnez, przyciągając te cząsteczki z powrotem do żarnika, dzięki czemu bańska nie ciemnieje, a żarówka służy znacznie dłużej.

Gdzie stosuje się żarówki halogenowe H7?

Żarówki halogenowe H7 jak już wspominano, montowane są w światłach mijania oraz w światłach drogowych. Są to żarówki jednowłóknowe, co oznacza, że jednocześnie mogą obsługiwać tylko jeden rodzaj oświetlenia. Żarówki H7 charakteryzują się napięciem wyjściowym 12 V, wydajnością świetlną na poziomie 15000 lumenów, a także mocą znamionową 55W i trzonkiem PX26d. Ten rodzaj żarówek ma średnią wydajności od 350 do 550 godzin. Teoretycznie wszystkie żarówki halogenowe powinny świecić tak samo, jednak producenci prześcigają się w wymyślaniu sposobów na „podkręcanie” parametrów świetlnych, które równocześnie byłby zgodne z przepisami ruchu drogowego. Jednym ze sposobów na modernizację żarówek H7 jest zastosowanie podwyższonego ciśnienia gazu, który wypełnia bańkę, lub optymalizacja konstrukcji żarnika. Metody te mogą rzeczywiście w pewien sposób przełożyć się na zwiększenie mocy żarówki, jednak równocześnie mogą wpłynąć na skrócenie żywotności żarówki, dlatego, zanim skusimy się na taką „stuningowaną” żarówkę, za którą prawdopodobnie trzeba będzie zapłacić więcej niż za klasyczny model, warto zastanowić się, czy rzeczywiście warto.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Jeden komentarz

  1. Dokładnie, nie zawsze te „stuningowane” modele są w ogóle opłacalne. Bo co z tego, że uzyskamy większą moc jak zamiast 500 godzin świecenia, dana żarówka posłuży nam o połowę mniej czasu, a zwykle płacimy za nią dużo więcej niż za klasyczny model.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *