Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów występujących w samochodach zarówno osobowych, dostawczych, jak i ciężarowych. Systematyczna wymiana oleju ma ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy silnika oraz jego żywotności. Występują jego trzy typy: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne.

Bazy olejowe

Oleje silnikowe dzielą się na pięć grup baz olejowych. Pierwsze dwie z nich to oleje mineralne, które są znacznie tańsze niż oleje z innych grup. Niestety jednostka napędowa pracująca na oleju mineralnym jest słabiej chroniona. Oleje mineralne powstają w wyniku destylacji ropy naftowej.

Oleje silnikowe z trzeciej grupy nadal produkowane są w ten sam sposób co produkty z pierwszej i drugiej grupy, jednak stosuje się w nich tzw. hydrokraking. Wykazują się lepszymi właściwościami w niskich temperaturach i lepszą ochroną serca każdego samochodu.

Oleje syntetyczne

Obecnie producenci olejów silnikowych skupiają się w największym stopniu na ostatnim z nich. Syntetyczne uzyskują o wiele lepsze parametry niż oleje silnikowe, dlatego stosuje się je w większości nowych samochodów. Wynika to z faktu, że produkowane są w oparciu o zaawansowane procesy technologiczne, co sprawia, że lepiej utrzymują temperaturę oraz mogą pracować w bardziej wymagających warunkach termicznych. Ponadto lepiej smarują elementy jednostki napędowej aniżeli produkty mineralne i półsyntetyczne.

O czym pamiętać przy wyborze oleju silnikowego?

Przy zakupie oleju silnikowego najważniejszą kwestią jest odniesienie się do zaleceń producenta. Oglądając etykiety produktów chroniących jednostkę napędową możemy spotkać się z różnymi oznaczeniami np. 0W40, 10W30, 5W30. Pierwsza liczba określa lepkość oleju w niskich temperaturach – im niższa wartość, tym olej lepiej radzi sobie z ujemnymi temperaturami. Z kolei liczba po literze W oznacza lepkość oleju w wyższych temperaturach. Analogiczne – liczba 40 oznajmia, że olej lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami niż produkt z wartością 30.

Co ile należy wymieniać olej silnikowy?

Olej silnikowy po pewnym czasie eksploatacji pojazdu zaczyna tracić swoje właściwości. Jest to jedna z najważniejszych czynności serwisowych, dlatego nie należy o niej zapominać, jeżeli mamy na uwadze stan techniczny naszego pojazdu. Przyjmuje się, że olej silnikowy powinien być wymieniany co ok. 15 tysięcy kilometrów, przynajmniej raz w roku. Należy jednak przede wszystkim odnieść się do zaleceń producenta samochodu. Wartości te mogą ulec zmianie, jeżeli pojazd jest wykorzystywany na krótkich trasach lub jest mocno traktowany.

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *