Aplikacja mobilna Ucando

Aby skutecznie chronić środowisko naturalne i jednocześnie sprawnie popularyzować samochody elektryczne w życiu człowieka, stacje ładowania powinny stać się łatwo dostępne w przestrzeni publicznej. Mimo dynamicznego wzrostu popytu na auta napędzane prądem, szybkiego rozwoju rynku elektromobilności, a także zakrojonych na szeroką skalę działań zwiększających liczbę ogólnodostępnych ładowarek, takich punktów jest wciąż zbyt mało! Niestety, wciąż niewielu kierowców, zwłaszcza w dużym mieście, dysponuje własnym garażem, aby móc podładować „elektryka”. Obecnie również mało który blok mieszkalny może pochwalić się własnymi ładowarkami dla samochodów elektrycznych. Na szczęście ma się to zmienić.

Polska rzeczywistość

W najlepszej sytuacji są użytkownicy samochodów elektrycznych dysponujący własnym garażem lub parkingiem podziemnym. Tego rodzaju obiekty budowlane zazwyczaj posiadają na stanie standardowe gniazdka 230V, które teoretycznie pozwalają naładować samochód elektryczny. W rzeczywistości problemem jest cena, jaką należy zapłacić za taką możliwość. Jeżeli prąd z części wspólnej budynku pobierany byłby regularnie (duże ilości), wówczas konieczne byłoby porozumienie się z zarządcą budynku i rozliczanie się właśnie z nim.

Większość użytkowników lokali mieszkalnych w blokach nie ma możliwości korzystania z garaży podziemnych, a ich samochody elektryczne trafiają na parkingi osiedlowe pod przysłowiową chmurkę. Niektórzy z nich decydują się na ryzykowne, niekomfortowe i mało efektywne ładowanie swoich pojazdów za pomocą przedłużacza podpiętego w mieszkaniu i przeciągniętego na ulicę do samochodu. Przed takimi praktykami przestrzegają producenci aut elektrycznych.

„Ładowanie w ten sposób samochodu może doprowadzić poważnych zwarć w liniach przesyłowych i uszkodzeń samego pojazdu.”

Kluczowe zmiany w UE od 2025 roku

Efektem przyjętej w 2018 r. Ustawy o elektromobilności było zwiększenie ilości ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Również projekt rozporządzenia Ministerstwa Klimatu ma zwiększyć liczbę punktów załadowczych dla właścicieli elektryków. Według tego rozporządzenia w każdym budynku użyteczności publicznej minimalna moc przyłączeniowa ma wynieść 20 proc. wszystkich miejsc postojowych razy 3,7 kW. Zgodnie z wyliczeniami Ministerstwa, dla 10 miejsc parkingowych będzie to oznaczało 14,7 kW mocy. A co z budynkami mieszkalnymi?

W przypadku tego typu obiektów budowlanych moc przyłączeniowa ma wynieść aż 50 procent wszystkich miejsc razy 3,7 kW. Dla budynku wyposażonych w parking na 10 miejsc przydział mocy wyniesie więc 18,5 kW. Rozporządzenie nie określa jednak minimalnej ilości punktów ładowania. Z tego też względu można mówić o 5 punktach mocy po 3,7 kW każdy lub pojedynczym 18,5 kW.

Unia Europejska idzie krok dalej. Parlament Europejski chce, aby każdy nowy lub gruntownie modernizowany budynek mieszkalny, posiadający więcej niż 10 miejsc parkingowych, został wyposażony w obowiązkową infrastrukturę pod montaż instalacji stacji ładowania do samochodów elektrycznych.

„Odpowiednia uchwała ma wejść w życie z początkiem 2025 r.”

Własna stacja ładowania

Obecnie jedynym profesjonalnym, ekonomicznym i w pełni bezpiecznym sposobem na ładowanie samochodu elektrycznego w bloku jest montaż własnej stacji na terenie budynku. Aby to zrobić, należy w pierwszej kolejności uzyskać zgodę wspólnoty mieszkaniowej oraz zarządcy obiektu na tego typu inwestycję. Następnie konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku do właściwego organu administracyjnego oraz zobowiązanie się do samodzielnego pokrycia wszystkich kosztów budowy własnej stacji ładowania.

Administracja może, lecz nie musi wskazać projektanta i wykonawcę tego typu inwestycji. Kluczową kwestią takiej realizacji jest obliczenie mocy WLZ, czyli wewnętrznej linii zasilającej. Może dojść do sytuacji, gdzie zapas energii w bloku okaże się zbyt mały w porównaniu z jej zużyciem. Wówczas konieczne będzie formalne zwrócenie się do dostawcy energii elektrycznej o zwiększenie mocy przyłączeniowej, co pociąga za sobą dodatkowe koszty. Łączna cena postawienia własnej stacji ładowania, która obejmuje m.in. doprowadzenie kabli do ładowarki, instalację licznika i podłączenie do rozdzielni, powinna wynieść plus/minus 2 tys. PLN.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.