Jak wymienić żarówkę reflektora?

Odpowiednie oświetlenie zewnętrzne pojazdu nie tylko bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo, ale jest też wymagane przepisami. Z pozoru banalny problem, jakim jest przepalona żarówka, może skończyć się mandatem i punktami karnymi. Dlatego nie warto zwlekać – a my podpowiadamy, jak wymienić żarówkę reflektora.

Żarówki do reflektorów samochodowych dzielą się na kilka kategorii. Wszystko zależy od rodzaju światła, modelu samochodu i rocznika. Wybór tej właściwej – najlepiej sprawdzić wytyczne w instrukcji obsługi – jest najprostszym zadaniem w całym zabiegu. Wymiana żarówki reflektora nie jest szczególnie skomplikowanym zabiegiem, ale warto pamiętać, że im nowszy samochód, tym – paradoksalnie – wyzwanie może być większe.

Można na własną rękę, ale…

Wymagania stawiane producentom samochodów narzucają, by wymiana żarówki nie wymuszała wizyty w warsztacie. Nie oznacza to jednak, że każdy kierowca bez problemu upora się z tym zadaniem – na rynku nie brakuje modeli, w których ta czynność wymaga niezłej gimnastyki czy wręcz odkręcenia czy poluzowania niektórych elementów pod maską silnika. Zdarzają się przypadki, w których dostęp blokuje np. akumulator czy filtr powietrza.

Pierwszym zadaniem po zdobyciu odpowiedniej żarówki jest zatem utorowanie sobie drogi do tylnej części lamp. Najlepiej od razu obu, bo nawet po przepaleniu jednej żarówki warto wymienić jej odpowiednik po drugiej stronie – uprzedzimy w ten sposób to, co wydarzy się z reguły prędzej niż później.

Następnie należy odpiąć wtyczkę z przewodami i usunąć osłonę. Po odpięciu specjalnego zabezpieczenia usuwamy przepaloną żarówkę. Należy uważać, by nie wygiąć zapięcia – później uniemożliwi to prawidłowe dociśnięcie nowej żarówki. Pogięte zabezpieczenie nie utrzyma jej we właściwej pozycji.

Pamiętajcie o rękawiczkach

Z nową żarówką postępujemy w odwrotnej kolejności. Uwaga! Nie wolno dotykać palcami jej szklanej części. Tłuszcz czy zabrudzenia mogą błyskawicznie zakończyć żywotność. Pomocne będą specjalne rękawiczki – na tyle cienkie, by móc zręcznie manipulować palcami w ciasnej komorze silnika. Jeśli przypadkowo dotknęliście szklanej bańki gołymi palcami, należy oczyścić ją spirytusem lub innym środkiem odtłuszczającym.

Po umieszczeniu żarówki na miejscu zaciskamy (ponownie z uwagą!) zabezpieczenie, montujemy osłonę i wpinamy wtyczkę. Na koniec sprawdzamy, czy wszystko działa jak należy.

Przydatna wprawa

Problem z przepaloną żarówką może zaskoczyć nas właściwie w każdym momencie. Dlatego warto wozić ze sobą komplet zapasowych żarówek. Trudno namawiać kogokolwiek do przetrenowania wymiany, ale wprawa i znajomość własnego samochodu z pewnością przydadzą się, gdy przyjdzie nam wykonywać taki zabieg na pustej, ciemnej drodze pośrodku niczego.

Posted by Tomasz Ostrowski

3 Comments

  1. Artykuł trafiony w punkt. Warto wozić ze sobą komplet żarówek i potrafić je zmienić, bo nigdy nie wiadomo kiedy zajdzie taka potrzeba.

    Odpowiedz

  2. Ostatnio musiałam pierwszy raz wymienić żarówkę sama i szukając rad jak to zrobić, wpadłam na ten artykuł. Bardzo mi pomógł.

    Odpowiedz

  3. Pamiętam, że w starych samochodach wymiana żarówki była bardzo prosta. Teraz w swoim samochodzie muszę się więcej namęczyć, aby wymienić zwykłą żarówkę. Również uważam, że trzeba mieć ze sobą dodatkowy komplet żarówek, ponieważ w czasie jazdy może nam się spalić i będzie trzeba ją wymienić.

    Odpowiedz

Dodaj odpowiedź