Wsiadanie w zimowy poranek do auta wyziębionego do granic możliwości to średnia przyjemność. Jednak nie jest to kwestia wyłącznie samego tylko komfortu kierowcy i pasażerów. Zmrożony silnik to również problemy z odpaleniem oraz największe ryzyko uszkodzenia nienasmarowanych jeszcze elementów ruchomych. Jak temu zapobiec? Dzięki coraz popularniejszemu ogrzewaniu postojowemu, czyli webasto.

Czym jest i skąd się wzięło webasto?

Webasto jest nazwą handlową dla systemu ogrzewania postojowego stworzonego i oferowanego przez jednego producenta (Webasto), jednak nazwa ta przyjęła się tak szeroko i tak często jest używana, że w ten sposób określa się również wszystkie inne systemy ogrzewania postojowego, bez względu na to, kto jest ich wytwórcą.

Standardowe ogrzewanie postojowe jest samochodowym systemem działającym autonomicznie (nie wymaga pracującego silnika czy innych podzespołów), jednak wykorzystującym istniejące już układy, a zwłaszcza układ paliwowy oraz układ chłodzenia silnika. W skład takiego systemu wchodzą:

  • pompa wody – niezbędna do działania każdego webasto,
  • agregat grzewczy – serce systemu,
  • zespół sterujący – ogrzewaniem postojowym można sterować na różne sposoby i przy pomocy różnych urządzeń (telefon, pilot, zegar).

Samo ogrzewanie postojowe nie jest nowym wynalazkiem, jednak w przypadku aut osobowych ciągle nie jest jeszcze tak popularne, jak zapewne wkrótce będzie. Webasto jest za to nieprzerwanie od dość dawna montowane w autach campingowych, w których komfort podróżowania odgrywa szczególnie ważną rolę. Ogrzewanie postojowe często też można spotkać w ciągnikach siodłowych i zwykłych ciężarówkach.

Jak działa ogrzewanie postojowe zimą?

Ogrzewanie postojowe powstało z myślą o zapobieganiu efektom niskich temperatur oddziałujących zarówno na kierowcę oraz pasażerów, jak i na sam silnik. Po uruchomieniu webasto, system zasysa ze zbiornika paliwo i transportuje go do agregatu grzewczego. Tam dochodzi do wytworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i zapłonu. Powstająca w ten sposób wysoka temperatura przekazywana jest na nagrzewnicę, a z niej na kabinę pasażerską. Po ogrzaniu kabiny, ciepło zaczyna być następnie kierowane na silnik. Kierowca za pomocą zespołu sterującego może ustawić, kiedy webasto ma się włączyć samo lub włączyć je samodzielnie w dowolnym momencie (przed spodziewanym wyjazdem).

Ogrzewanie postojowe zimą zapewnia wysoki komfort podróży od momentu zajęcia miejsca w samochodzie (bez czekania, aż nagrzeje się w sposób tradycyjny) oraz łatwy start i bezpieczeństwo dla silnika. A jak wygląda to latem?

W jaki sposób webasto może przydać się również latem?

Choć ogrzewanie postojowe powstało z myślą o dniach chłodnych, czy wręcz mroźny, z powodzeniem może być wykorzystywane również latem. Tym razem jednak nie do ogrzewania, a do chłodzenia.

System webasto, bez doprowadzenia do zapłonu paliwa, jest w stanie rozprowadzać płyn chłodniczy w celu obniżenia temperatury w kabinie pasażerskiej. I tu również moment jego uruchomienia można ustawić lub zainicjować samodzielnie. Jest to rozwiązanie idealne dla wszystkich tych, którym zdarza się pozostawić samochód w pełnym słońcu na dłuższy czas. A komu z nas się to nie zdarza?

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

Jeden komentarz

  1. Dokładnie, komu z nas się nie zdarza? Wcześniejsze uruchamianie silnika i skrobanie szyb, albo włączanie klimatyzacji i otwieranie okien, by chociaż odrobinę ostudzić rozgrzane do granic możliwości auto, to dla wielu z nas standard z którym trzeba się pogodzić. Tymczasem okazuje się, że wcale nie musi tak być! System Webasto moim zdaniem powinien być obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu!

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *