Aplikacja mobilna Ucando

Zaledwie kilkadziesiąt lat temu silniki doładowane stanowiły niewielki promil pośród wszystkich produkowanych jednostek napędowych na świecie. Dziś sytuacja wygląda zgoła inaczej. Większość producentów starając się sprostać oczekiwaniom swoich odbiorców montuje turbosprężarki nawet do najmniejszych silników oferowanych w swojej palecie. Z pewnością doładowanie silnika ma pozytywny wpływ na jego elastyczność, moment obrotowy oraz ogólne wrażenia z jazdy. Do tej pory jednak można spotkać wielu zwolenników nieco bardziej klasycznych rozwiązań, w tym przypadku wolnossących silników spalinowych. W dalszej części artykułu przybliżymy Państwu nieco dokładniej charakterystykę silników spalinowych pozbawionych doładowania.

Zasada działania silnika wolnossącego

Silniki wolnossące nazywane są często atmosferycznymi. Dlaczego? Wynika to z faktu, że tego typu konstrukcje nie są wyposażone w doładowanie, a co tym idzie silnik tego typu musi samodzielnie zassać powietrze do komory spalania z otoczenia. Dzieje się to w wyniku zmniejszenia ciśnienia jakie panuje wewnątrz silnika. Po stworzeniu mieszanki paliwa oraz powietrza w odpowiednich proporcjach dochodzi do zapłonu, co z kolei wprawia w ruch tłoki.

W silnikach spalinowych wyposażonych w układ doładowania zasada działania jest nieco inna. Powietrze, które trafia do komory spalania jednostki napędowej jest sprężane dzięki turbinie. Sprawia to, że w krótszym czasie do komory spalania dostarczana jest większa ilość powietrza z zewnątrz co powoduje generowanie jeszcze większej mocy przez nasz silnik.

Zalety silnika wolnossącego

Jedną z głównych zalet silników wolnossących jest ich prosta konstrukcja. Jednostki tego typu nie potrzebują szeregu dodatkowych przewodów, czujników, sterowników czy drogiej w serwisowaniu sprężarki. Układ doładowania jest systemem o bardzo złożonej budowie, gdzie najdrobniejsza usterka może doprowadzić do obniżenia osiągów silnika lub jego całkowitego unieruchomienia.

Oprócz tego, silniki wolnossące są wbrew powszechnej opinii znacznie bardziej ekonomiczne. Mimo, iż nie osiągają tak wysokiej mocy oraz momentu obrotowego na niższych obrotach to w wielu przypadkach jazda silnikiem bez doładowania będzie znacznie bardziej korzystna dla naszego portfela. Dotyczy to również kwestii związanej z ewentualnymi naprawami lub okresowym serwisowaniem takiego silnika.

Wady silnika wolnossącego

O wadach jednostki napędowej tego typu wiele mogą powiedzieć miłośnicy dynamicznej jazdy. Bardzo często silniki wolnossące nie są w stanie dostarczyć nam odpowiedniej ilości mocy oraz momentu obrotowego, które są dla nas satysfakcjonujące. Przyspieszenie samochodu z silnikiem wolnossącym jest znacznie bardziej liniowe niż przyspieszenie pojazdu wyposażonego w doładowaną jednostkę napędową. W przypadku silników atmosferycznych osiągnięcie dużej mocy możliwe jest tylko w przypadku bardzo dużych pojemności. Doskonałym przykładem takiej jednostki napędowej jest legendarny motor 5.0 V8, który od lat cieszy fanów amerykańskiej motoryzacji.

Silnik wolnossący vs silnik doładowany

Trudno jest jednoznacznie określić który z typów silników jest lepszy. Każdy oferuje odmienne zalety oraz gwarantuje inne wrażenia z jazdy. Silniki wolnossące idealnie nadają się do miejskich samochodów, gdzie ważniejsza jest ekonomia, niskie koszty eksploatacji, a temat przyspieszenia schodzi na drugi plan. Silniki doładowane natomiast gwarantują znacznie ciekawsze wrażenia z jazdy oraz pozwalają na bardziej dynamiczną jazdę. Wybór odpowiedniego silnika do określonych potrzeb zależy wyłącznie od preferencji kierowcy.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Jeden komentarz

  1. Wszystko zależy od potrzeb użytkownika. Jeden wybierze silnik wolnossący a inny uturbiony i każdy może być ze swojego wyboru zadowolony. Dla mnie o wiele dziwniejsze jest to, że producenci całkowicie zrezygnowali z produkcji silników o dużej pojemności, zastępując je np. silnikami 1.2 z turbiną. I w ten sposób żadna ze stron nie jest zadowolona, ani miłośnicy szybkiej jazdy, ani ci którzy wolą jazdę ekonomiczną.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *