Aplikacja mobilna Ucando

Uszkodzenia opon samochodowych dzieli się na uszkodzenia fabryczne oraz eksploatacyjne. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku pojawiają się tzw. uszkodzenia boczne. Nie każda jednak usterka ogumienia musi oznaczać konieczność wymiany opony na nową. W niektórych przypadkach będą to wyłącznie uszkodzenia o charakterze kosmetycznym, inne z kolei mogą mieć kluczowy wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Jak reagować w takich sytuacjach?  

Opony samochodowe podczas codziennej jazdy odpowiadają w główniej mierze za kontakt pojazdu z nawierzchnią. Pomimo tego, że potrafią znosić dość spore obciążenia, są, wbrew pozorom, bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Ogumienie jest szczególnie narażone na tego typu uszkodzenia w sezonie zimowym. Krawężniki osłonięte śniegiem, ubytki w nawierzchni pokryte błotem pośniegowym, lodem i wodą oraz kiepski stan dróg to tylko niektóre zagrożenia, z którymi muszą się mierzyć na co dzień.

Uszkodzenie boczne opony – rodzaje

Wśród uszkodzeń bocznych opony najczęstsze to:

  • deformacja opony – widoczne gołym okiem wybrzuszenie z boku opony, powstające zazwyczaj na skutek najechania na krawężnik lub dziurę w jezdni – przyczyną bocznej deformacji ogumienia może być również jazda ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w oponie
  • przecięcie opony – powstaje z reguły w wyniku kontaktu z ostrą krawędzią
  • pęknięcie opony – ma miejsce zazwyczaj w oponach starszych, długo eksploatowanych i zniszczony – pękanie ogumienia jest wynikiem długotrwałego poddawania go na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych (m.in. wysokiej temperaturze, oddziaływaniu promieni ultrafioletowych czy ozonu)

Naprawa opony uszkodzonej z boku – czy jest możliwa?

Panuje powszechne przekonanie, że opona, która została naprawiona po uszkodzeniu bocznym, nie powinna być eksploatowana i staje się potencjalnym zagrożeniem podczas codziennej jazdy. Nie do końca jest to prawdą.

Opony uszkodzone z boku można naprawić i robić się to od dawna, stosują ciągle udoskonalane metody naprawcze. Przeważnie do usunięcia uszkodzenia bocznego używa się tzw. metody „na gorąco”, która polega na zalaniu gumą miejsca uszkodzenia i zgrzaniu go z wykorzystaniem odpowiednio wysokiej temperatury oraz dużego ciśnienia. Stosuje się również specjalne wzmocnienia, które podnoszą wytrzymałości opony.

Naprawa opony uszkodzonej z boku

Naprawa metodą „na gorąco” opon uszkodzonych z boku to częsty sposób reparacji ogumienia, szczególnie w przypadku drogich opon specjalistycznych, używanych w samochodach ciężarowych czy też pojazdach rolniczych. Praca tego typu pojazdów w ekstremalnych warunkach na naprawionych w ten sposób oponach tylko potwierdza skuteczność klejenia uszkodzeń bocznych „na gorąco”. W ten sposób przywraca się również do życia ogumienie aut osobowych czy dostawczych.

„Należy pamiętać, że każde opony powinny być eksploatowane maksymalnie przez 10 lat od daty ich produkcji.”

Niestety, warsztatów zajmujących się naprawą uszkodzonych opon metodą „na gorąco” jest nadal zbyt mało. Wynika to głównie z faktu, że jest ona bardziej skomplikowana od tradycyjnych metod (kołki, grzybki, łatki itd.). Przede wszystkim metoda ta jest dużo bardziej czasochłonna, a także bardziej kosztowna. W związku z powyższym większość serwisów oponiarskich nie posiada w swej ofercie usługi naprawiania opon uszkodzonych z boku w ten sposób.

Częstym uszkodzeniem ściany bocznej opony jest jej przecięcie. Skutkuje to zazwyczaj odstającym kawałkiem gumy z opony. Jeżeli przecięcie nie jest głębokie, wystarczy jedynie załatać/skleić powstały ubytek. Inny powszechny rodzaj uszkodzenia bocznego opony to otarcie. Jeżeli jest ono powierzchowne, to nie wymaga specjalistycznej naprawy i nie wpływa na poziom bezpieczeństwa jazdy.

Czy naprawiać oponę uszkodzoną z boku?

Kiedy nie naprawiać opon uszkodzonych z boku?

Opony samochodowe, które doznały uszkodzenia bocznego typu wybrzuszenie, z reguły nie nadają się do regeneracji i dalszej eksploatacji. Używanie takiego ogumienia w bardzo dużym stopniu wpływa na spadek poziomu bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza że nie jesteśmy w stanie ocenić, jak wygląda wewnętrzna strona opony w tym uszkodzonym miejscu. W takim przypadku pojawia się również problem prawidłowego wyważenia takiej opony.

Naprawie nie podlegają również opony uszkodzone wielokrotnie (już wcześniej naprawiane), jeżeli uszkodzenia powstały zbyt blisko siebie. Z całą pewnością nie należy naprawiać opon, w których uszkodzony został kord (pojawiają się nitki kordu). Nie wolno również naprawiać ogumienia, którego nie da się prawidłowo wyważyć.

Nie do naprawy jest również:

  • przebicia z boku opony
  • rozdarcia z boku związane z rozwulkanizowaniem opony lub odsłonięciem konstrukcji
  • nierównomierne zużycie, które wiąże się z nadmiernym starciem bieżnika (4 mm w przypadku opony zimowej, 1,6 mm – letniej)
  • spękanie gumy
  • uszkodzenie stopki opony
  • uszkodzenie konstrukcji wewnętrznej ogumienia
  • chemiczne uszkodzenie bieżnika lub boku opony
Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Norbert Zawadzki

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.