Aplikacja mobilna Ucando

Obecnie istnieją trzy rodzaje wspomagania układu kierowniczego: hydrauliczne, elektrohydrauliczne i elektryczne. Jeżeli układ jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo, przy skręcaniu kierownicą mogą być słyszalne różne odgłosy. Rodzaj hałasu może wskazywać na konkretny element usterki. Poniżej wymieniamy najczęściej występujące.

Charakterystyczne odgłosy z kierownicy

Znalezienie i wyeliminowanie hałasów podczas kręcenia kierownicą może być trudnym zadaniem nawet dla profesjonalnego warsztatu. Odgłosy podczas kręcenia kierownicą mogą być różne i wskazywać na inne źródła usterki:

  • Zgrzytanie

Może być spowodowane złym stanem niektórych osi lub przegubów homokinetycznych. Hałas ten jest słyszalny podczas obracania kierownicą do oporu w jedną lub drugą stronę.

  • Trzeszczenie

Ten hałas przy skręcaniu kierownicą jest zwykle spowodowany zużyciem wewnętrznych uszczelek lub jeśli tuleje nie są oryginalne.

  • Piszczenie

W układzie hydraulicznym elementem odpowiedzialnym za wytwarzanie ciśnienia jest pompa. Jeśli w układzie nie ma wystarczającej ilości cieczy, pompa ma tendencję do wytwarzania pęcherzyków powietrza. Z tego powodu szereg kół zębatych w jej wnętrzu po uruchomieniu może ulec uszkodzeniu. Ten hałas może wystąpić również wtedy, gdy do pompy dostaje się powietrze.

  • Odgłos klikania

Kliknięcie przy skręcaniu najczęściej jest spowodowane przez poduszkę powietrzną. W takim przypadku mogą wystąpić problemy z elektroniką, np. z czujnikiem kąta skrętu.

  • Stukanie

Gdy w trakcie skręcania kierownicą słyszysz stukanie, może być za to odpowiedzialna usterka wspornika wahacza.

Odgłosy pracy układu kierowniczego są również często spowodowane po prostu asymetrycznym zużyciem opon. Jeśli więc Twoja kierownica wydaje specyficzne dźwięki, powinieneś najpierw sprawdzić stan kół Twojego samochodu. Z drugiej strony, jeśli dodatkowo na kierownicy czujesz charakterystyczne drgania, mogą one oznaczać awarię pompy układu kierowniczego lub amortyzatora. Czasami możesz też odczuć wyraźne tarcie przy skręcaniu. Dzieje się tak, gdy uszczelka przymocowana do owiewki nie jest dostatecznie nasmarowana.

Dlaczego kierownica trzeszczy przy skręcaniu?

Odgłosy towarzyszące obracaniu kierownicą mogą być spowodowane usterkami w układzie kierowniczym, hamulcowym, zawieszeniu lub podwoziu. Jedną z najczęstszych przyczyn zgrzytania i skrzypienia przy skręcaniu jest uszkodzony przegub homokinetyczny. Mechanizm ten jest bezpośrednio połączony z przekładnią kierowniczą, dlatego ten element także należy sprawdzić w pierwszej kolejności.

Jeżeli kolumna kierownicy jest uszkodzona, odczuwalne są powierzchowne drgania i stuki na kierownicy. W takim przypadku istnieje ryzyko, że kolumna kierownicy zostanie wygięta. Odgłosy można wyeliminować za pomocą niewielkiej ilości smaru, ale zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem wszystkich problemów jest zakup i montaż nowej kolumny kierowniczej.

Obroty kierownicy wpływają nie tylko na przekładnię kierowniczą, ale również na końcówki układu, które utrzymują elementy zawieszenia razem. Dlatego specyficzne odgłosy nie zawsze oznaczają problem z mechanizmem kierowniczym. Może to również wskazywać na problemy związane z podwoziem. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę złożoność mechanizmu kierowniczego, zwłaszcza jeśli współpracuje on ze wspomaganiem hydraulicznym lub elektrycznym. Obecność tych elementów zwiększa liczbę przyczyn powstawania hałasu przy skręcaniu kierownicą. Dobry warsztat pomoże Ci prawidłowo zbadać podwozie i układ kierowniczy, aby uzyskać wiarygodną odpowiedź na pytanie o przyczynę hałasu.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *