Aplikacja mobilna Ucando

Wchodzenie samochodu w tryb awaryjny nie jest zjawiskiem częstym, jednak zdarza się to na tyle regularnie, iż niejeden kierowca zdążył się już z nim zetknąć. Samo zetknięcie się z trybem awaryjnym pozwali wprawdzie dość łatwo i szybko rozpoznać go w przyszłości, jednak niekoniecznie zapewni wiedzę na temat przyczyn jego powstania. A to właśnie w przyczynach trybu awaryjnego tkwi cały problem, który koniecznie należy rozwiązać. Co to za przyczyny?

Dlaczego auto wchodzi w tryb awaryjny? W jaki sposób powinieneś postąpić, gdy zdarzy się to w przypadku Twojego samochodu?

Tryb awaryjny jest dla samochodu reakcją obronną, tak jak dla człowieka reakcją obronną może być np. gorączka – jedno i drugie oznacza problemy z działaniem i konieczność zajęcia się przyczynami, dla który do tego zjawiska doszło. W przypadku samochodu tryb awaryjny zostaje uruchamiany zawsze, gdy sterownik ECU wykryje problem mogący doprowadzić do dalszych poważniejszych uszkodzeń. Tryb awaryjny, w który wchodzi Twoje auto, powinieneś więc potraktować właśnie jako reakcję obronną silnika (zazwyczaj chodzi o silnik), a dokładniej jego sterownika. Wykrywając uszkodzenie i orientując się, że może ono zostać pogłębione lub spowodować reakcję łańcuchową kolejnych awarii, sterownik zaczyna ograniczać możliwości jednostki napędowej, odcinając kierowcę od swobodnego regulowania osiągami.

Jednak, choć tryb awaryjny wprowadzany jest przez sterownik silnika, niekoniecznie to w silniku musi znajdować się pierwotny problem. ECU sprawuje pieczę również nad innymi układami i podzespołami, a jednym z tych, które najczęściej stoją za wejściem auta w tryb awaryjny, jest automatyczna skrzynia biegów. Cokolwiek jednak nie byłoby przyczyną wejścia w tryb awaryjny, Ty sam powinieneś jak najprędzej zdiagnozować problem i usunąć pierwotną usterkę – czy to samodzielnie, czy z pomocą mechanika. Pamiętaj, że jazda w trybie awaryjnym to ostateczność, której należy unikać!

Jakiego typu problemy z silnikiem mogą skończyć się wejściem samochodu w tryb awaryjny? Co jest najczęstszą tego przyczyną?

Właściciele nowoczesnych diesli wiedzą zapewne doskonale, że bardzo często przyczyną wejścia w stan awaryjny są problemy z turbiną. A problemy te mogą być różnorakie. Może to być np.:

  • przeładowanie turbiny,
  • niedoładowanie turbiny,
  • uszkodzony zawór N75,
  • nieszczelności w układzie podciśnienia.

Oprócz tego przyczyną wchodzenia w tryb awaryjny mogą być tak trywialne usterki, jak uszkodzona chłodnica, intercooler lub czujnik temperatury.

Z jakich powodów skrzynia biegów może wejść w tryb awaryjny? Gdzie szukać przyczyn podobnego zjawiska?

Tryb awaryjny to nie tylko silnik, ale też automatyczna skrzynia biegów, która również może przysporzyć niemałych problemów. Głównymi przyczynami, dla których przekładnia wywołuje tryb awaryjny samochodu, są:

W tym drugim przypadku wystarczy uzupełnić poziom oleju, a najlepiej wymienić go na nowy. W przypadku przegrzewania się przekładni, należy nie tylko wymienić olej, ale i zbadać uważnie stan chłodnicy.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *