Aplikacja mobilna Ucando

W nowoczesnych samochodach możemy spotkać coraz więcej różnorodnych systemów elektronicznych. Większość z nich wpływa pozytywnie na komfort kierowcy oraz pasażerów, jednak bardzo dużo takich rozwiązań ma realny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Użytkując nowoczesny pojazd wyposażony w tego typu systemy warto poznać przynajmniej podstawowe informacje na temat ich działania oraz cech, które je charakteryzują. Jednym z tego typu rozwiązań jest system TPMS. O tym za co on odpowiada, jak działa i dlaczego jest przydatny podczas jazdy dowiecie się Państwo z dalszej części tego artykułu.

TPMS – co to jest?

TPMS czyli Tire Pressure Monitoring System — z ang. system monitorowania ciśnienia w oponie. Jest to system elektroniczny, którego zadaniem jest kontrolowanie oraz monitorowanie ciśnienia powietrza w oponach, a w razie jego nagłego spadku poinformowanie o tym fakcie kierowcy. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania kierowca podczas jazdy jest w stanie na bieżąco monitorować ciśnienie powietrza w oponach i w razie potrzeby szybciej reagować na wszelkie problemy.

Zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach nie tylko poprawia właściwości jezdne naszego samochodu, ale także realnie wpływa na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Dzięki odpowiedniemu ciśnieniu w oponach możemy też uniknąć przedwczesnego zużycia się opon.

Jeśli chodzi natomiast o zasadę działania tego systemu to jest ona zależna od jego rodzaju. Systemy TPMS dzielimy na pasywne oraz aktywne. Różnica w ich działaniu jest znaczna i warto ją dokładnie poznać.

Pasywny system TPMS

Pasywny system monitorowania ciśnienia w oponach jest stosunkowo prostą wersją tego układu. Jego działanie nie jest oparte na rzeczywistych czujnikach ciśnienia, lecz na czujnikach prędkości obrotowej koła, które wykorzystywane są również w takich systemach jak ABS czy ESP. Odczytują one, czy podczas jazdy wszystkie koła obracają się w z taką samą prędkością. Jeśli któreś z kół obraca się szybciej na skutek mniejszej średnicy wywołanej obniżonym ciśnieniem w oponie to system natychmiast informuje o tym fakcie kierowcę.

Nie jest to jednak system doskonały. Do jego wad musimy zaliczyć m.in. brak informacji o dokładnym ciśnieniu w kołach oraz błędne odczyty, np. w przypadku założenia koła dojazdowego. W takim przypadku system będzie zgłaszał problem z ciśnieniem w kole, mimo tego że będzie ono jak najbardziej prawidłowe. Zaletami tego rozwiązania jest z pewnością prostota systemu, niezawodność oraz brak dodatkowych kalibracji podczas wymiany opon.

Aktywny system TPMS

Jest to znacznie bardziej złożony i skomplikowany system niż poprzednio opisywany. Tutaj mamy już do czynienia z czujnikami ciśnienia, które zamontowane są wewnątrz naszego koła. Odczytują one i wysyłają informacje do komputera drogą radiową, który wyświetla dokładne informacje na desce rozdzielczej samochodu. Dzięki temu kierowca jest w stanie w czasie rzeczywistym kontrolować ciśnienie powietrza w poszczególnych oponach co z pewnością jest komfortowe i pozwala na szybsze reagowanie w razie usterki opony.

Zaletami tego rozwiązania są z pewnością bezpośrednie informacje o wartościach ciśnienia w poszczególnych oponach oraz dokładna informacja o tym, w którym kole wykryty został spadek ciśnienia.

Jako wady musimy jednak wymienić takie problemy jak awaryjność czujników, konieczność częstej kalibracji systemu, np. po zmianie opon, ograniczoną trwałość czujników, ryzyko ich uszkodzenia podczas wymiany opon oraz wyższe koszty wymiany kół spowodowane koniecznością kalibracji układu.

Który system TPMS wybrać?

Jaki więc system będzie lepszy? Trudno to jednoznacznie określić, ponieważ oba systemy mają spore ilości wad oraz zalet. Jeśli nie potrzebujemy dokładnych informacji o wartościach ciśnienia w naszych oponach i cenimy sobie zarówno prostotę jak i niezawodność tego typu układów to powinniśmy wybrać pasywne czujniki ciśnienia. Jeżeli natomiast lubimy mieć pełne informacje oraz dokładne odczyty parametrów samochodu podczas jazdy oraz nie obawiamy się wysokich kosztów przy wymianie opon to z pewnością lepszym rozwiązaniem będzie aktywny system TPMS.

W obu przypadkach należy jednak pamiętać o tym, że żaden elektroniczny system nie zastąpi naszego rozsądku oraz dbałości o stan pojazdu. Warto więc samemu monitorować zarówno stan ogumienia jak i ciśnienia w oponach.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *