Aplikacja mobilna Ucando

Podstawowym zadaniem tłumika przelotowego jest zapewnienie silnikowi sporego przyrostu mocy, a wydechowi rasowy dźwięk. Z tego też powodu wielu miłośników tuningu samochodowego na początku swojej przygody z tą formą modyfikacji decyduje się na wycinanie elementów układu wydechowego. Czy wydech przelotowy rzeczywiście daje więcej mocy? Czy taka zmiana jest w ogóle opłacalna?

Wydech standardowy a przelotowy

Na samochodowy układ wydechowy składają się podzespoły, które odpowiadają za odprowadzanie spalin z jednostki napędowej oraz takie, które pełnią rolę drogi ujścia tych spalin. Standardowy wydech składa się najczęściej z tłumika (wstępnego, środkowego, końcowego), filtra cząstek stałych, katalizatora oraz kolektora.

Wydech przelotowy to z kolei układ wydechowy zbudowany przede wszystkim w celu jak najszybszego odprowadzania spalin poza układ. Takie rozwiązanie, z założenia, ma zwiększyć mocy silnika (co, oczywiście, wiąże się ze zmianą mapy jednostki), ale przede wszystkim ma poprawić dźwięk wydawany przez samochód. Przelotowy układ wydechowy stosuje się zarówno w pojazdach osobowych, jak i motocyklach.

Wydech standardowy a przelotowy

Przelotowy układ wydechowy – formy modyfikacji

Aby stworzyć przelotowy układ wydechowy, należy przeprowadzić modyfikacje przede wszystkim w zakresie tłumika. W zależności od sposobu przeprowadzonych przeróbek przelotowy układ wydechowy może przybrać jedną z trzech form – catback, axle back lub downpipe.

Catback to modyfikacja wykonana w obrębie od katalizatora do końca układu wydechowego. Axle back polega na przeprowadzeniu tuningu wyłącznie w zakresie tłumika końcowego, natomiast downpipe to najczęściej wykorzystywana metoda, w której katalizator zastępuje się rurą o konkretnej średnicy. Rozwiązań jest, oczywiście, o wiele więcej, a wybór konkretnego sposoby modyfikacji zależy w głównej mierze od efektu, jaki finalnie chcemy uzyskać.

Tłumik przelotowy

Tłumik przelotowy, czyli tzw. przelotówką, to element wydechu, dzięki któremu możliwy jest szybszy przepływ spalin. Dla przykładu, w tłumikach komorowych wyciszenie następuje poprzez sprężanie i rozprężanie spalin oraz fali dźwiękowej przepływających z komory do komory przez wąskie rurki lub grodzie perforowane.

Tłumik przelotowy

Z kolei tłumik przelotowy jest zbudowany z rury perforowanej znajdującej się wzdłuż tłumika, a przestrzeń pomiędzy płaszczem zewnętrznym a rurą perforowaną wypełniona jest włóknem ceramicznym. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie lepszego, rasowego dźwięku układu wydechowego oraz stosunkowo większą moc silnika.

Cena wysokiej jakości tłumika końcowego przelotowego sygnowanego renomowaną marką wynosi, w zależności również od danego modelu samochodu, jego producenta oraz określonych parametrów, od 150 PLN do nawet 2300 PLN.

Korzyści z wydechu przelotowego?

Wydech przelotowy powstaje w skutek usunięcia lub wyprostowania tłumików. Takie przeróbki mogą zwiększyć osiągi samochodu, lecz nie zawsze. Niewłaściwie przeprowadzony tuning wydechu zamiast zwiększenia mocy, może spowodować jej spadek.

Aby uzyskać zadowalające efekty, podczas tuningu należy zmienić dwa główne parametry wydechu: średnicę oraz długość. Zmianę tych parametrów wylicza się w stosunku do danego rodzaju i modelu samochodu. Mała średnica wydechu powoduje wyższe ciśnienie i jednocześnie lepsze tłumienie spalin. Eliminowane jest w ten sposób zbyt powolne opróżnianie komór spalania i wchodzenie jednostki napędowej na wysokie obroty. Należy pamiętać, że zamontowanie wydechu przelotowego powoduje o wiele szybszy wzrost obrotów silnika. Dlatego też w jednostkach wolnossących zazwyczaj wykorzystuje się rurę o średnicy 2,5 cala.

Z kolei skracanie długości wydechu nie polega na przycinaniu rury, lecz na jej prostowaniu. Fabrycznie montowany wydech samochodowy zbudowany jest w taki sposób, aby chował się w zakamarkach podwozia. Stąd też w jego konstrukcji znajduje się wiele kolanek i zakrętów. Dzięki wyprostowaniu rury wydechowej, a więc zapewnieniu spalinom liniowego przelotu, można faktycznie zwiększyć mocy silnika.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Piotr Żaczek

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *