Aplikacja mobilna Ucando

Różnorodność tarcz hamulcowych na rynku części zamiennych może nieco dezorientować. Oprócz standardowych tarcz pełnych mamy bowiem m. in. tarcze nawiercane, nacinane, nawiercane i nacinane jednocześnie oraz najróżniejsze wersje wymienionych typów. Które powinieneś wybrać? Czym różnią się, oprócz samego wyglądu, tarcze nacinane od nawiercanych? Jakie powinno być ich przeznaczenie?

Tarcze hamulcowe nacinane. Kiedy powinieneś właśnie takich używać?

Klasyką gatunku wśród tarcz hamulcowych są tarcze hamulcowe pełne, zwane też monolitycznymi. Tarcze te, np. tarcze hamulcowe Fast, radzą sobie bardzo dobrze w przypadku, kiedy swoim niezbyt mocnym autem poruszasz się głównie po mieście, a jadąc w dłuższe trasy, nie testujesz ciągle sprawności hamulców. W każdym innym, niż opisany, wariancie, możesz rozglądać się za tarczami nieco bardziej dopasowanymi do swoich potrzeb i preferencji. A rozglądając się za takimi, z całą pewnością trafisz na tarcze hamulcowe nacinane. W jakich sytuacjach powinieneś ich używać?

Tarcze nacinane dzięki swojej budowie doskonale radzą sobie ze szkliwem, jakie pokrywa klocki hamulcowe na skutek ostrego hamowania. Nacięcia na nich ścinają to szkliwo, natychmiast przywracając pełną efektywność klocków. Tarcze hamulcowe nacinane to opcja idealna dla kierowców, którzy poruszają się głównie na krótkich odcinkach, jeżdżąc przy tym bardzo dynamicznie. Jeśli więc jesteś typowym „zwierzęciem miejskim” i poruszasz się autem o sporej mocy (również tuningowanym), powinieneś zainwestować właśnie w tarcze hamulcowe nacinane, w rodzaju tarcz BSD.

Tarcze hamulcowe nawiercane. W jakich samochodach sprawdzają się najlepiej?

Czym różnią się tarcze nawiercane od nacinanych? Na powierzchni tarcz nacinanych znajdziesz delikatne nacięcia biegnące w różne strony, gdy tymczasem powierzchnia cierna tarcz nawiercanych pełna jest małych otworków sięgających na wylot talerza. Czemu służą te otworki?

Nawiercenia w tarczach hamulcowych powstały dla jednego, bardzo konkretnego celu – ich zadaniem jest rozpraszanie ciepła. Ciepło to powstaje i gromadzi się w tarczy hamulcowej zawsze podczas każdego hamowania. Każda tarcza ma też swoją ściśle określoną pojemność cieplną. Kiedy hamulce rozgrzeją się do temperatury przekraczającej tę pojemność, zaczynają tracić swoją efektywność. Dzięki otworom w tarczy, ciepło jest błyskawicznie rozpraszane, a sama tarcza nagrzewa się znacznie wolniej. To dobrze, ale jedynie wówczas, gdy jeździsz mocnym autem i to głównie na dłuższych trasach. W takiej sytuacji, dzięki nawiercanym tarczom hamulcowym w rodzaju tarcz Optimal, nie musisz obawiać się spadku efektywności hamulców, nawet mimo naprawdę dynamicznej jazdy. Jednak jest w tym wszystkim jeden ważny szkopuł. Jaki?

Tarcze hamulcowe nawiercane

Aby tarcze hamulcowe osiągnęły swoją optymalną efektywność, muszą rozgrzać się do odpowiedniej temperatury. Jeśli poruszasz się głównie po mieście czy na krótkich odcinkach drogi, tarcze nawiercane, przy swojej zdolności rozpraszania ciepła, nie będą miały możliwości rozgrzać się należycie. Co to oznacza? Oznacza to, że przez cały czas będziesz jeździł na niedogrzanych, a przez to mniej efektywnych hamulcach.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *