Wielu współczesnych kierowców decyduje się na wprowadzenie mniejszych lub większych modyfikacji w swoim samochodzie. Kieruje nimi przede wszystkim chęć poprawienia osiągów auta lub też zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Jednym z elementów chętnie „poprawianych” przez kierowców są tarcze hamulcowe. Dziś bierzemy pod lupę tarcze nawiercane oraz nacinane. Czy taka inwestycja ma sens i które z tych elementów warto wybrać?

Dystyngowanie czy na sportowo?

Użytkownikom aut o przeciętnych osiągach, jeżdżących spokojnie i ekonomicznie, fabrycznie montowane gładkie hamulce w zupełności wystarczą. Natomiast kierowcom z zacięciem sportowym, dysponującym samochodami o mocnych silnikach z wysokim momentem obrotowym, w których istnieje ryzyko przegrzania się hamulców, przydadzą się bardziej nawiercane lub nacinane tarcze hamulcowe.

Nawiercane i nacinane

W porównaniu ze zwykłą, fabryczną tarczą zarówno nawiercany, jak i nacinany element hamulcowy umożliwia o wiele skuteczniejsze tarcie, wydajniejsze usuwanie gazów powstających na skutek hamowania, a także zapewnia precyzyjniejsze hamowanie na mokrej nawierzchni. Oprócz niewątpliwych walorów technicznych, tarcze nawiercane i nacinane nadają również autu wyjątkowego sznytu oraz sportowego charakteru. Takie elementy można z łatwością rozpoznać po znajdujących się na nich otworach (tarcze nawiercane) oraz nacięciach na powierzchni (tarcze nacinane). Ale po kolei.

Pomimo tego, że tarcze nawiercane i nacinane stosuje się głównie w samochodach sportowych oraz pojazdach o dużej masie i mocy, nigdzie nie jest napisane, że nie można ich również montować w zwykłym aucie przeciętnego Kowalskiego. Nawiercenia oraz nacięcia na tarczy wykonywane są w jednym celu – poprawy skuteczności hamowania, a więc taka cecha przyda się bez wątpienia w każdym samochodzie, niezależnie od stylu jazdy kierowcy czy mocy zamontowanego w aucie silnika.

Tarcze hamulcowe nawiercane

Po co te nacięcia i nawierty?

Nacięcia wykonywane na tarczy hamulcowej mają na celu odprowadzić gazy i pyły, będące efektem ubocznym tarcia klocka o tarcze podczas hamowania. Podobnie jest w przypadku tarcz nawiercanych, jednak ich dodatkowym atutem jest lepsze odprowadzanie ciepła, a więc szybsze stygnięcie tarcz po wytężonej eksploatacji (np. podczas wielokrotnego hamowania przy dużych prędkościach, przy zjeżdżaniu ze wzniesień, itp.). Zarówno nacięcia, jak i nawiercenia tarczy mają podobne działanie do zwyklej frezarki. Pozwalają one oczyścić powierzchnię tarczy z zanieczyszczeń.  Pamiętajmy, że podczas hamowania drobinki klocków czy pył dostający się z ulicy w dużym stopniu obniżają możliwość wydajnego zatrzymania samochodu.

Dzisiejsze tarcze nacinane i nawiercane są w większości przypadków tworzone z hartowanej, wysokowęglowej stali, która charakteryzuje się bardzo dobrą stabilnością temperaturową. Zastosowanie dobrej jakości materiałów powoduje, że tarcze tego typu nie ulegają krzywieniu się, czego nie można powiedzieć w przypadku często kupowanych przez tuningowców tanich zamienników. Decydując się na montaż dobrej klasy tarcz nacinanych lub wierconych nie można zapominać również o zastosowaniu odpowiednich do nich klocków hamulcowych. Muszą być one zgodne z zaleceniami producenta układu hamulcowego. Najważniejszym parametrem w tym przypadku jest na pewno materiał cierny klocka, który może się różnić w zależności od masy pojazdu, mocy silnika oraz ogólnego przeznaczenia samochodu. Ważne jest również, aby wybierać tylko produkty wysokiej jakości, które stworzą ze sobą odpowiednie połączenie.

Ważne!

Wielu kierowców z różnych powodów podejmuje się na własną rękę przeróbki układu hamulcowego w swoim samochodzie. Samodzielne dokonywanie przewierceń lub nacięć tarcz hamulcowych na fabrycznym elemencie jest niedopuszczalne i może być przyczyną zniszczenia lub drastycznego zmniejszenia wydajności hamowania, co w konsekwencji staje się niebezpieczne i może prowadzić do poważnego zagrożenia na drodze.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Dominik Kakietek

Jeden komentarz

  1. Do tytułu ostatniego akapitu dodałbym nawet i 3 wykrzykniki! Niestety samozwańczych mechaników nie brakuje, więc zawsze warto powtarzać treści, które dla wielu wydają się oczywiste, ale modyfikowanie na własną rękę fabrycznych części niemal nigdy nie może skończyć się dobrze. Producenci doskonale wiedzą, że amatorów szybkiej jazdy nie brakuje, więc myślę, że w necie naprawdę nie brakuje ofert na sprawdzone i dobrej jakości nacinane lub nawiercane tarcze hamulcowe i odpowiednio dopasowane do nich klocki, o których też dobrze, że tu przypomniano.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *