Aplikacja mobilna Ucando

Coraz częściej samochody stają się mobilnymi centrami rozrywki, oferując podróżującym na pokładzie ogromną liczbę dodatkowych elektronicznych akcesoriów, systemów i gadżetów. Mowa tu m.in. o nawigacji, systemie car audio, ładowarce, samochodowym DVD czy kamerce samochodowej. Każde z tych urządzeń potrzebuje prądu do działania, przez co dodatkowo obciąża akumulator, zwłaszcza w sytuacji, gdy działają one przy zgaszonym silniku. Co jeszcze wpływa na szybkość rozładowywania się baterii samochodowej?

Czas eksploatacyjny i instalacja elektryczna

Prawidłowo działająca bateria samochodowa powinna utrzymywać odpowiedni poziom dostępnego prądu i być systematycznie doładowywana podczas jazdy autem. To alternator zasila wszystkie urządzenia elektryczne znajdujące się na wyposażeniu samochodu i dodatkowo doładowuje akumulator nadwyżką prądu.

Po około 5 latach systematycznej eksploatacji akumulator samochodowy może wymagać wymiany na nowy. Czas ten ulegnie drastycznemu skróceniu w przypadku braku odpowiedniego serwisowania lub przy trudnych warunkach użytkowania baterii.

Jeżeli bateria samochodowa liczy sobie więcej niż pięć lat lub nie była właściwie serwisowana podczas całego okresu użytkowania, wówczas z całym prawdopodobieństwem nastąpi w bardzo krótkim czasie jej techniczny koniec, czemu towarzyszyć będą m.in. częste rozładowania. W takiej sytuacji jedynym wyjściem będzie sprawdzenie parametrów akumulatora i, gdy okaże się, że jego sprawność jest zbyt niska, wymiana baterii na nową. Co istotne, taka kontrola parametrów nie zawsze musi być miarodajna. Zanim podejmiemy decyzję o kupnie nowego akumulatora, warto sprawdzić, czy przyczyną problemów z szybko rozładowująca się baterią nie jest przypadkiem instalacja elektryczna lub/i dodatkowo zamontowane urządzenia i systemy samochodowe.

Apetyt na energię

Częstą przyczyną nadmiernej i szybkiej utraty prądu z baterii są zainstalowane w samochodzie dodatkowe odbiorniki energii elektrycznej, jak np. autoalarm, radio, wzmacniacz, system audio, zewnętrzna nawigacja satelitarna itp., które pobierają prąd również na postoju. Przyczyną ich nadmiernego „apetytu” na energię z akumulatora może być nie tylko słaba jakość tych urządzeń, ale również niefachowy ich montaż. Należy pamiętać, że zbyt duży pobór prądu na postoju zawsze skutkuje przyspieszonym zużyciem akumulatora.

Przyczyn rozładowującej się baterii, zwłaszcza w starszych autach można szukać za pomocą amperomierza, sprawdzając zmianę poboru prądu na poszczególnych elementach instalacji, kolejno usuwając bezpieczniki oraz odłączając poszczególne urządzenia, aż amperomierz przestanie pokazywać przepływ prądu. Energia pobierana, nawet w przypadku aut z autoalarmem, nie powinna mieć wartości przekraczającej kilkadziesiąt mA. Wynik z goła inny oznacza, że któreś z niefabrycznie zamontowanych urządzeń nie funkcjonuje prawidłowo, pobierając przy tym zbyt dużo prądu.

Problematyczny alternator

Jeżeli akumulator wykazuje objawy zużycia, szczególnie po krótkim czasie eksploatacji, warto przede wszystkim skontrolować poprawność działania instalacji elektrycznej samochodu oraz alternatora. Problemy z nimi związane ujawniają się zwłaszcza w okresie zimowym, podczas jazdy na krótkich dystansach. Gdy spada temperatura powietrza, zmniejsza się również pojemność prądowa akumulatora, szczególnie, gdy używamy na raz wielu odbiorników prądu, takich jak dmuchawy, ogrzewanie tylnej szyby czy wycieraczki.

W przypadku awarii lub słabego stanu technicznego alternatora, szybko pojawią się problemy z brakiem prądu w instalacji samochodu, a w konsekwencji dojdzie do jego unieruchomienia. Jeżeli na desce rozdzielczej zapala się czerwona kontrolka z symbolem akumulatora lub gdy bateria jest w stanie permanentnego niedoładowania (np. przygasanie świateł podczas włączania dodatkowych odbiorników prądu lub uruchamianiu auta), wówczas należy koniecznie sprawdzić, czy alternator zapewnia baterii właściwy prąd ładowania, przeprowadzając w profesjonalnym warsztacie samochodowym testu ładowania akumulatora.

Zanieczyszczony akumulator

Każdy brudny i wilgotny akumulator będzie ulegał systematycznemu rozładowaniu w wyniku działającego prądy pełzającego. Zaśniedziałe połączenia baterii powodują spadek napięcia, natomiast zbyt duże lub zbyt małe napięcie ładowania skutkuje trwałym uszkodzeniem akumulatora.

Niekiedy za szybkie rozładowanie akumulatora odpowiadają zaśniedziały kabel masowy jednostki napędowej lub przewód prowadzący od baterii do masy samochodu. W efekcie energia akumulatora może „zgubić się” po drodze na uszkodzonych lub zanieczyszczonych połączeniach, a straty energii na zanieczyszczonych zaciskach elektrycznych dodatkowo przyczyniają się do szybszego rozładowania baterii.

Pamiętajmy, że częste, całkowite rozładowania akumulatora ma bardzo duży wpływ na o wiele krótszy czas eksploatacji samej baterii. Rozładowany akumulator należy jak najszybciej naładować do pełna w przeciwnym razie pozostawienie rozładowanej baterii na dłuższy czas spowoduje jej zasiarczenie.

Marka akumulatora ma znaczenie

Jakość akumulatora ma bardzo duże znaczenie w zakresie odporności na zużycie i skuteczności działania w trudnych warunkach. Niekiedy kiepskiej jakości materiały, z jakich zbudowany został akumulator, sprawiają, że nie spełnia on swoich funkcji. Wybierając baterię do samochodu warto więc postawić przede wszystkim na akumulatory znanych i uznanych marek, które gwarantują najwyższe standardy produkcji oraz nowoczesne technologie produkcji. My polecamy m.in. produkty marki CENTRA, VARTA, YUASA, ERA czy BANNER.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Norbert Zawadzki

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.