Aplikacja mobilna Ucando

Niektóre problemy z automatycznymi skrzyniami biegów pojawiają się stopniowo. Jeśli pozostaną one niezauważone, początkowo prosta do likwidacji przyczyna może przerodzić się w poważną awarię. W tym artykule dowiesz się, jak rozpoznać pierwsze oznaki usterki i co należy z tym zrobić.

Co robić, gdy automatyczna skrzynia biegów szarpie?

Automatyczna skrzynia biegów jest bardzo wygodna i pozwala kierowcy skupić się na prowadzeniu samochodu. Z tego powodu pierwsze oznaki usterki mogą zostać niezauważone.

Najczęstszą przyczyną problemów jest olej, zwłaszcza w przypadku szarpnięć lub opóźnień w zmianie biegów. Oprócz niskiego poziomu oleju, to przede wszystkim jego wiek może powodować nieprawidłowości ze skrzynią. Jeśli olej ma niewłaściwą lepkość, która zmienia się wraz ze zużyciem, lub jeśli w oleju znajdują się zanieczyszczenia, ruchome części skrzyni biegów zaczynają się zacinać, otwierając się i zamykając z niewłaściwą prędkością, co powoduje szarpanie. Zatem wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów prawie zawsze pomaga wyeliminować ten problem.

Jeśli jednak po wymianie oleju automatyczna skrzynia biegów nadal szarpie podczas postoju lub zmiany biegów, przyczyną może być uszkodzenie przemiennika momentu obrotowego lub tarcz sprzęgła. Warto też sprawdzić wał napędowy oraz tylne wahacze i stabilizatory. Dosyć częstym źródłem problemu jest także usterka zaworów lub ich nadmierne zabrudzenie. Ponadto zawory w niektórych modelach są regulowane, więc należy sprawdzić, czy nie są one poluzowane. Czasami szarpanie może być również spowodowane uszkodzeniem na suwaku przełącznika.

Jak można zapobiec usterkom w automatycznej skrzyni biegów?

Oprócz regularnej wymiany oleju płukanie jest kolejnym sposobem zapobiegania uszkodzeniom skrzyni biegów. Podczas wymiany oleju w skrzyni biegów z przyczyn technicznych można wymienić tylko około 50% oleju, natomiast płukanie umożliwia całkowitą wymianę oleju i jednoczesne przepłukanie przewodów olejowych.

Problemy jednak nie zawsze muszą być związane z samą przekładnią. Szarpanie skrzyni biegów oraz inne usterki mogą również wystąpić w przypadku awarii elementów w innych podzespołach samochodu takich jak np. układy elektryczne silnika, czy ABS. Przykładowo, sygnał z przełącznika świateł hamowania jest wykorzystywany przez układ sterowania skrzynią biegów do zwolnienia blokady dźwigni zmiany biegów. Z drugiej strony, czas zmiany jest obliczany przez jednostkę sterującą skrzynią biegów na podstawie sygnału potencjometru przepustnicy z silnika.

Czasami nawet niepozorne części mogą być przyczyną tego rodzaju błędów w działaniu automatycznej skrzyni, dlatego tak ważna jest regularna kontrola przeprowadzana przez specjalistyczny warsztat.

Najnowsze automatyczne skrzynie biegów są technicznie zaawansowane i znacznie bardziej złożone niż ich starsze modele. Wiele z nich jest sterowanych przez tak zwany EGS, czyli elektroniczną jednostkę sterującą. Wszystkie te okoliczności mogą sprawić, że niespecjalistyczne warsztaty będą miały trudności z przeprowadzeniem rzetelnej diagnozy i naprawy. Niezależnie od rodzaju problemu, warto zlecić jego wyjaśnienie w specjalistycznym warsztacie. Tam pracują specjaliści, którzy znają charakterystykę automatycznych skrzyń biegów różnych producentów i dzięki temu są w stanie precyzyjnie określić przyczynę usterki.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Norbert Zawadzki

  1. Popfiction 18/12/2021 o 20:47

    Dzięki za artykuł, mam taki problem w swojej furze, ale już wiem jak to naprawić 😀

    Odpowiedz

  2. A co może być jak przy redukcji biegu z 3 na 2 i z 2 na 1 poszarpuje ?
    Zaznaczam że olej i cała reszta była wymieniana.

    Odpowiedz

    1. Witam i co to było u Pana Bo ja mam tak ale jak wbija bieg 4 na 5 lub z 6 nax5

      Odpowiedz

    2. Michał Kowalczyk 23/08/2023 o 23:25

      Udało się rozwiązać problem? Bo mam to samo w skrzyni 0CK

      Odpowiedz

  3. Witam mam problem ze skrzynią szarpie przy redukcji.jak zmienia normalnie biegi do góry nic się nie dzieje poprzedni właściciel twierdzi że wystarczy wymienić sterownik skrzyni sprawdzone u mechanika który zajmuję się skrzyniami auto świeżo kupione koszty wymiany sterownika niby 800zl +robocizna co sądzicie??

    Odpowiedz

  4. Też chętnie to gdzieś zdiagnozuje od czego zacząć pacjent xc90 2011 dolny Śląsk. Problem z 5 na 4 podwojne szarpniecie

    Odpowiedz

  5. Witam mam skrzynia aisin 6 biegow volvo przy dławienie moze nawet lekkie przychamkwanie takie podwojne mam przy reducji z 5 na 4. Zrobiło tak z 5 razy i nagle problem zniknął. Ale czuc bylo jak by zablokowanke skrzyni i zaskok. Gdzie diagnozować.

    Odpowiedz

  6. Mam problem audi q5 8r. Auto wpada w tryb awaryjny zapala się żółty trybik na wyświetlaczu,gaszę go odpalam i jest ok. Wymienili mi wszystkie wiązki czujniki w skrzyni sprawdzony sterownik i nadal to samo teraz dodatkowo z rana szarpie na zimnym . Pomocy

    Odpowiedz

  7. Mam problem ze skrzynią biegów po przełączeniu z R na D szarpie mi na rozgrzanej skrzynia na zimnej nie zauważyłem nie próbowałem nawet. Czy wymiana oleju wystarczy. Od ostatniej wymiany minęło 2 lata jakieś 20 000km. Problem się pojawił jakieś pół roku po wymianie. Miał może ktoś taki sam problem może go usunął. Byłem w warsztacie i mówili że opcji może być dużo najlepiej zacząć od wymiany oleju a później się zobaczy. Metoda prób i błędów chyba

    Odpowiedz

  8. Witam. Mam Mercedesa CLA 220D SHOOTING BRAKE SKRZYNIA 8G DCT rocznik 2022 maj kupiłem z przebiegiem 7051km. Skrzynia biła przy zmianie biegów na wyższy szczególnie z 1 na 2 i 2 na 3. Serwis Mercedesa w Niemczech wymienił mi skrzynię na nową ze sprzęgłami sterownikem i reszta komplet nowe. Nie wiele to zmieniło. Taki sam problem nadal tylko przy 1 na 2 i 3 na 4. Najgorzej jest gdy przed skrzyżowaniem puszczę gaz i pozwolę na swobodne toczenie się przy mniejszych prędkościach gdy ponownie wcisnę głębiej gaz po chwili dopiero wbija 2 bieg czasami z mocnym szarpnięciem ale nie jest tak zawsze. Zdarza się też tylko delikatniej przy 4 biegu. Serwis twierdzi że jest wszystko ok że oni nic nie widzą. Czy jest to normalne? Czy tak ma być? Poza tym po wymianie skrzyni na nową znacznie więcej pali. Z 6.6L po mieście jest 9.1 do ponad 10L. Wymiana skrzyni była przy 8500km teraz mam już 9800km. Może ktoś coś wie na ten temat?

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *