Aplikacja mobilna Ucando

Zapewne już nieraz zetknąłeś się z nazwą OBD II. Bardzo prawdopodobne, że chodziło wówczas o tzw. złącze OBD II, o którym wiele można znaleźć na motoryzacyjnych forach internetowych. Nie zawsze jednak da się tam znaleźć rzeczowe wyjaśnienie, czym w ogóle jest to OBD II, do czego służy to całe złącze oraz czy powinieneś go szukać w swoim własnym samochodzie.

Czym jest OBD II i czym różni się od złącza OBD II?

Proekologiczny trend w motoryzacji przyniósł nam wiele rozwiązań wprost znienawidzonych przez kierowców. To on stoi za wprowadzeniem na wyposażenie m. in. katalizatorów, filtrów DPF czy zaworów recyrkulacji spalin, czyli popularnych EGR-ów. Mało kto jednak wie, że ten sam proekologiczny trend stoi właśnie za OBD (z ang. On-Board Diagnostic) oraz jego rozwiniętą wersją, czyli OBD II. A wszystko, jak zwykle, zaczęło się w Stanach Zjednoczonych, gdzie po raz pierwszy zaczęto wyposażać samochody w system diagnostyki pokładowej, mający na celu umożliwianie szybkiego diagnozowania usterek mogących wpływać niekorzystnie na środowisko. Chodziło wówczas o wszelkie awarie prowadzące do wzrostu emisji spalin, zwiększenia spalania w ogóle, a także o zaburzenia w samym składzie spalin. Czytnik OBD, podpięty do złącza OBD, pozwalał wyłapać problem i określić, w którym miejscu należy szukać jego rozwiązania.

OBD II to układ o wiele doskonalszy od swojego poprzenika. Jeśli zastanawiasz się, czy w Twoim aucie został on zainstalowany, to spójrz na datę produkcji auta. Jeśli wyprodukowano go w USA po 1996 roku, to z pewnością posiada system OBD II. Tak samo jest w przypadku aut przeznaczonych na rynek europejski z lat od 2001 (benzynowe) oraz od 2003 roku (diesle). W Polsce OBD II stały się obowiązującym standardem od roku 2002.

Aby móc korzystać z systemu OBD II, niezbędny jest sposób na podpięcie się do niego. Właśnie w tym celu służy złącze OBD II. Jest to rodzaj wtyczki umieszczonej w kabinie auta, do której podłączany jest komputer diagnostyczny. A co daje takie podłączenie?

Do czego służy OBD II? W jaki sposób możesz korzystać z tego samodzielnie?

Aby móc korzystać z systemu OBD II, niezbędne jest urządzenie mogące się z nim połączyć, odczytywać zgromadzone tam informacje (kody błędów i nie tylko), a także wydawać polecenia. Urządzenia takie to inaczej komputery diagnostyczne mogący przybierać najróżniejsze formy, od bardzo zaawansowanych i przeznaczonych dla dużych, profesjonalnych warsztatów, po te najprostsze, stworzone z myślą o zwykłych kierowcach. Korzystanie z OBD II możliwe jest nawet za pomocą smartfonu, pod warunkiem posiadania stosownej aplikacji.

A co znajdziesz w systemie OBD II? Przykładowy i dość często stosowany program CDIF pozwala odczytywać i wprowadzać zmiany w kategoriach:

  • Usterki – zawierają informacje o błędach,
  • Parametry – informacje o parametrach odczytywanych w trakcie pracy silnika,
  • Aktywacje i Adaptacje – zawierają możliwe zmiany do przeprowadzenia w sterowniku komputera pokładowego,
  • Nastawy podstawowe – powrót do ustawień,
  • Logowania – może zawierać np. możliwość aktywacji lub dezaktywacji tempomatu,
  • Opcje – ustawienia programu.

Całość daje możliwość naprawdę spore ingerencji nie tylko w zapis błędów, ale i w ustawienia fabryczne. Co oznacza, że fachowiec z dobrym komputerem diagnostycznym podpiętym do OBD II może zmienić Twoje auto w znaczący sposób. Możesz to zrobić również samodzielnie. Wystarczy mieć do tego odpowiednie urządzenie.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Jeden komentarz

  1. o OBD II nie słyszałem ale o wpinaniu auta do komputera już tak 😉 bardzo przydatna rzecz, tym bardziej, że komputery lubią czasem wariować i wyświetlać błędy, których wcale nie ma. Mój mechanik przy niektórych awariach podłącza komputer i wybiera się na krótką przejażdżkę czasem pokazują się naprawdę ciekaw kwiatki.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.