Dzisiaj standardem jest montaż filtra powietrza, który chroni silnik przed zanieczyszczeniami. Coraz więcej kierowców decyduje się na wymianę klasycznego modelu na stożkowy filtr powietrza. Dlaczego się na to decydują? Jakie korzyści daje używanie tego rodzaju filtra?

Zwiększenie mocy silnika

Głównym celem instalacji stożkowego filtra powietrza jest zwiększenie mocy silnika. Warto wyjaśnić, jak właściwie do tego dochodzi. Rzecz w tym, iż moc silnika uzależniona jest od wielu czynników, w tym od ilości powietrza docierającego do komór spalania. Tradycyjny filtr stanowi silny opór dla powietrza, ograniczając tym samym jego dopływ do silnika. Im jest on szczelniejszy, tym skuteczniej spełnia swoje zadanie, ale też mocniej ogranicza możliwości silnika. Stożkowy filtr powietrza, zwany również sportowym, w dużej mierze rozwiązuje ten problem.

Dzięki specjalnej budowie stożkowej oraz innowacyjnej wkładce filtracyjnej, stożek umożliwia przepływ zdecydowanie większej ilości powietrza niż filtr tradycyjny. Przyczynia się do tego także specjalny olej, którym nasącza się bawełniany lub gąbczasty materiał filtracyjny. Należy pamiętać, że do zwiększenia mocy silnika doprowadza jedynie chłodne powietrze, a ciepłe może ją nawet zmniejszyć. Stąd też stożkowy filtr powietrza instaluje się w przeznaczonych do tego obudowach wraz z kanałami dolotowymi. Tym samym ogranicza się dopływ powietrza ogrzanego przez silnik, natomiast zwiększa się przepływ zimnego powietrza z zewnątrz.

Dlaczego warto zdecydować się na stożkowy filtr powietrza?

Na korzyść nowoczesnych, sportowych filtrów powietrza przemawia kilka argumentów. Najważniejsze z nich to:

  • zwiększenie mocy silnika – specjaliści szacują, iż stożek może zwiększyć moc silnika nawet o 4-5%. Jest to zatem różnica odczuwalna w czasie jazdy.
  • uzyskanie sportowego dźwięku silnika – filtr stożkowy modyfikuje nieco dźwięk wydawany przez silnik, upodabniając go do tego, wydawanego przez samochody typowo sportowe.
  • brak konieczności wymiany filtra – sportowy filtr stożkowy należy poddawać konserwacji, polegającej na jego czyszczeniu oraz nasączaniu materiału filtracyjnego olejem. Pozwala to uniknąć wymiany elementu.
  • stosunkowo niewielkie koszty tuningu – w porównaniu do innych remontów samochodu, mających na celu zwiększenie jego mocy, wymiana tradycyjnego filtra na stożkowy jest relatywnie tania. Niemniej jednak na wysokiej jakości filtr sportowy trzeba wydać kilkaset złotych. Ponadto, należy również doliczyć kilkadziesiąt złotych, czyli wartość oleju i płynu czyszczącego do filtra. Z drugiej jednak strony, filtr stożkowy generuje pewną oszczędność, gdyż jak już wspomniano, nie trzeba go wymieniać.

Posted by Daniel Bień

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *