We współczesnych samochodach występują różne rodzaje sprzęgieł używanych do różnych celów. Sprzęgła wiskotyczne bywają stosowane w układzie przenoszenia napędu, jednak znacznie lepiej znane są z układu chłodzenia silnika. Dla jednych wykorzystanie w tym miejscu sprzęgła wiskotycznego to najlepsze możliwe rozwiązanie, dla innych powód do nieustannej irytacji. Dlaczego?

Czym jest i jak działa sprzęgło wiskotyczne?

Każdy silnik spalinowy, bez względu na to, czym jest napędzany, do prawidłowej pracy wymaga odpowiedniego chłodzenia. Za chłodzenie odpowiada krążący w układzie chłodzącym płyn chłodniczy, który po nagrzaniu się zostaje przekierowany do chłodnicy. Podczas zwykłej jazdy w trasie obieg płynu przez chłodnicę chłodzoną pędem powietrza jest całkowicie wystarczający. Jednak w sytuacjach takich jak:

  • jazda w korku,
  • poruszanie się po mieście krótkimi odcinkami,
  • powolna jazda przy wysokiej temperaturze powietrza,

sama chłodnica może nie wystarczyć do ochłodzenia płynu. Wówczas do pracy wkracza wentylator chłodnicy, który przedmuchuje ogromne ilości powietrza przez chłodnicę. Wentylator ten jest właśnie sterowany bądź to sprzęgłem wiskotycznym (zwanym także sprzęgłem lepkościowym), bądź elektrycznym.

Sprzęgło wiskotyczne działa na zasadzie czysto mechanicznej. Elementem decydującym o jego pracy – momencie załączenia i rozłączenia – jest specjalny olej, czy też płyn kinetyczny. Płyn ten pod wpływem temperatury powoli doprowadza do zakleszczenia się elementów sprzęgła na wałku prowadzącym od silnika (zwykle jest to wałek współpracujący z pompą wody), co sprawia, że osadzony na sprzęgle wiatrak zaczyna się kręcić. Przy pełnym zakleszczeniu sprzęgła wiskotycznego na wałku, wiatrak chłodnicy zaczyna obracać się z prędkością obrotową silnika, co generuje potężną falę powietrza kierowanego na chłodnicę.

Jak rozpoznać, że sprzęgło wiskotyczne uległo uszkodzeniu?

Mogłoby się wydawać, ze rozpoznanie awarii sprzęgła wiskotycznego jest niezwykle proste, część ta bowiem albo działa i wszystko jest w należytym porządku (po tym, jak silnik nagrzeje się w znaczącym stopniu, uruchamia się wentylator chłodnicy, co słychać, a czasem nawet i widać po wydmuchiwanych spod auta liściach), albo nie działa i temperatura silnika zaczyna niebezpiecznie rosnąć. W rzeczywistości nie jest to jednak takie proste. Jak wyglądają objawy awarii sprzęgła wiskotycznego?

  • Sprzęgło zakleszczyło się na stałe i uruchamia wentylator chłodnicy wraz ze startem silnika. Pozornie może wydawać się to korzystne, gdyż silnik jest ciągle chłodzony, jednak w rzeczywistości oznacza to poważne obciążenie pompy wody oraz całego układ rozrządu.
  • Sprzęgło nie załącza się wcale, przez co wiatrak nie chłodzi płynu w chłodnicy. Zwykle można to wychwycić po samej tylko temperaturze silnika, która rośnie, mimo iż nie powinna. Ten sam objaw daje jednak również awaria termostatu, a w niektórych modelach zadanie chłodzenia przejmuje wówczas klimatyzacja, co utrudnia zauważenie awarii.

Sprzęgła wiskotyczne są częściami praktycznie nienaprawialnymi. Jedynym rozwiązaniem w przypadku awarii tego elementu jest wymiana na nowy. Nowe sprzęgła wiskotyczne, np.:

znajdziecie w ofercie naszego sklepu Ucando.pl Dla wszystkich kupujących sprzęgło wiskotyczne niezwykle ważne jest to, w jakich warunkach było ono przechowywane, gdyż niewłaściwy sposób przechowywania tej części oznacza pogorszenie lub całkowitą utratę przez nią sprawności. Dlatego kupując sprzęgło wiskotyczne, zawsze wybierajcie jedynie renomowanych i doświadczonych dostawców, którzy wiedzą, jak zadbać o to, aby Wasza nowa „wiskoza” działała jak należy.

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Holuk

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *