Sprzęgło to niezwykle istotny podzespół samochodowy o skomplikowanej konstrukcji. Tworzy go wiele elementów, których współpraca umożliwia sprawną zmianę biegów w czasie jazdy. Warto nieco bliżej przedstawić, czym tak naprawdę jest sprzęgło. Jakie elementy tworzą ten podzespół, i jak one działają? Znajomość mechanizmu funkcjonowania sprzęgła jest przydatna, ażeby zawsze w porę wykryć nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Bez poprawnie działającego sprzęgła nie ma bowiem mowy o bezpiecznej jeździe.

Do czego potrzebne jest sprzęgło?

Najogólniej rzecz ujmując, zadaniem sprzęgła jest przekazanie momentu obrotowego z wału napędowego do wału napędzanego. Warto jednak zauważyć, że mechanizm działania sprzęgła bywa bardzo różnorodny. W zależności od typu pojazdu instaluje się odmienne sprzęgła o nieco innej budowie i sposobie działania. W samochodach osobowych wykorzystuje się sprzęgło cierne, które skutecznie przenosi moment obrotowy między silnikiem a skrzynią biegów.

Wciśnięcie pedału sprzęgła w czasie jazdy powoduje oddzielenie przekładni od wału korbowego, przez co kierowca może bez trudu dokonać zmiany biegów lub też zatrzymać pojazd. Innymi słowy, wciśnięcie pedału sprzęgła sprawia, iż moment obrotowy nie jest już przenoszony. Puszczenie pedału sprzęgła sprawia, że sprężyny z powrotem dociskają wał korbowy i przekładnię, umożliwiając dalszą pracę układu.

Elementy sprzęgła

Jak już wspomniano, sprzęgło to skomplikowany podzespół, konstruowany z wielu elementów. Tworzą go przede wszystkim:

  • tarcza sprzęgła
  • docisk
  • łożysko

Powyższe elementy tworzą główną część sprzęgła, jednak nie funkcjonowałyby one prawidłowo bez dodatkowych podzespołów takich, jak:

  • koło zamachowe
  • wał korbowy
  • wałek sprzęgłowy
  • sprężyny

Wał korbowy to jeden z najważniejszych elementów całego układu, przytwierdzony bezpośrednio do silnika. Z drugiej strony wał korbowy jest przymocowany do koła zamachowego, a to natomiast music być przytwierdzone do docisku. Kiedy dochodzi do wytworzenia momentu obrotowego, z wału korbowego jest on przekazywany na koło zamachowe, które wykorzystując docisk, przenosi je na tarczę sprzęgła.

Natomiast wymieniony powyżej wałek sprzęgłowy to jeden z elementów konstrukcyjnych skrzyni biegów. Wystaje on z górnej jego części, umożliwiając tym samym montaż tarczy sprzęgła. Dzięki wałkowi sprzęgłowemu tarcza jest w stanie wykonywać ruch obrotowy, jak i przesuwny, co umożliwia odłączenie napędu poprzez samo tylko wciśnięcie pedału sprzęgła.

Opublikowane przez Katarzyna Piotrowska

Jeden komentarz

  1. Świetny artykuł, z pewnością przyda się nie jednym motoryzacyjnym laikom, jak np. mi 🙂 Każdemu się wydaje, że sprzęgło to niezbyt dokładny element, a jednak.

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *