Wymiana tłumika końcowego to jedna z najczęściej stosowanych form tuningu. Zwykle oryginalne tłumiki wymieniane są na tłumiki sportowe, choć nie zawsze robione jest to w pełni świadomie. Dotyczy to zwłaszcza tzw. tłumików basowych, którym przypisywana jest powszechnie cała masa zalet. Czy słusznie? Jaką zmianę wprowadzi dobrej jakości tłumik basowy? Kto i dlaczego powinien się na coś takiego zdecydować?

Czym jest tłumik basowy?

Tłumik końcowy, czyli ostatni z tłumików montowanych na współczesnych układach wydechowych, w wersji fabrycznej, oryginalnej, przypomina zwykle dużą puchę z dwoma rurami – jedną wchodzącą, drugą wychodzącą, ułożonymi równolegle wobec siebie. Rura wchodząca wprowadza do puszki tłumika spaliny i tam je rozprasza. Gromadzące się w puszce spaliny trafiają następnie do rury wychodzącej i pod wpływem ciśnienia zostają wyprowadzone na zewnątrz. Sportowy tłumik basowy zbudowany jest inaczej.

Klasyczne tłumiki basowe to tłumiki przelotowe, a więc takie, w których spaliny przechodzą przez puszkę w miarę swobodnie. Rura doprowadzająca oraz wyprowadzająca (lub wyprowadzające, gdyż często są to dwie rury) znajdują się praktycznie w jednej linii, a dodatkowo posiadają wyraźnie większy przekrój, niż w klasycznym tłumiku. Spaliny przelatują przez puszkę swobodnie, przy czym w tłumikach basowych muszą być odpowiednio wytłumione. Elementy tłumiące znajdują się po bokach puszki tłumika. Bez nich, dźwięk wydobywający się z rury wydechowej byłby trudny do zniesienia.

Kto powinien zdecydować się na montaż tłumika basowego?

Basowe tłumiki sportowe powszechnie montuje się w dość konkretnych celach. Na wymianę oryginalnych tłumików na tłumiki tego typu decydują się kierowcy pragnący:

  • zmodyfikować (poprawić) dźwięk emitowany przez wydostające się z układu wydechowego spaliny,
  • zmienić wygląd tyłu samochodu (efekt zamiany jednej skromnej rurki na np. dwie, duże i pięknie chromowane rury wylotowe),

Tłumik basowy może stanowić również zwieńczenie całego sportowego układu wydechowego, montowanego w miejsce oryginalnego. Jednak nawet założony na układ fabryczny, nie tylko poprawia wygląd samochodu, ale też zmienia zwykły dźwięk pracy silnika na dużo niższy i głębszy, sugerujący potężną moc i wyraźnie sportowe usposobienie jednostki napędowej.

Co daje wymiana zwykłego tłumika na sportowy tłumik basowy?

Wbrew temu, co można znaleźć na niektórych forach motoryzacyjnych czy innych grupach dyskusyjnych, tłumik basowy nie wpływa w sposób zauważalny na przyrost mocy silnika. Sama wymiana tłumika w tym celu nie wystarczy. Nawet najlepsze tłumiki sportowe, przelotowe, doskonale wykonane, nie są w stanie zapewnić przyrostu mocy na poziomie wyższym niż poziom błędu pomiarowego na hamowni. Aby osiągnąć efekt wzrostu mocy, niezbędna jest wymiana całego układu wydechowego. Co zatem osiągniesz dzięki tłumikowi basowemu?

  • lepszy dźwięk przy pracującym silniku,
  • poprawę wyglądu tylnej części auta, zwłaszcza tylnego zderzaka,
  • łatwiejsze i szybsze wyprowadzanie spalin z układu.

To wszystko, choć dla wielu kierowców jest to powód absolutnie wystarczający do tego, by taką wymianę przeprowadzić. A jak z tym jest u Ciebie?

Zniżka na części samochodowe

Opublikowane przez Daniel Bień

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *