Większość kierowców pragnie, aby silnik w ich samochodzie pracował na nieco wyższych obrotach. Okazuje się, że można to osiągnąć całkiem niedużym nakładem sił i pieniędzy. Najprostszy, a zarazem skuteczny tuning zwiększający możliwości silnika polega bowiem na wymianie klasycznego filtra powietrza na model sportowy. Dlaczego warto zdecydować się na ten remont pojazdu?

Czym jest sportowy filtr powietrza?

Mianem filtra sportowego określa się tak naprawdę 2 odmienne elementy, którymi są:

  • wkładka filtracyjna
  • filtr stożkowy

Sportową wkładkę filtracyjną umieszcza się w obudowie klasycznego filtra, bez konieczności wymiany całego elementu. Przepuszcza ona więcej powietrza niż tradycyjne materiały filtracyjne, ponieważ konstruuje się ją zwykle z bawełny, rzadziej z tworzyw sztucznych. Ponadto, opór stawiany powietrzu jest zmniejszany także przez specjalny olej, którym nasączona jest wkładka.  Dlaczego właściwie tak ważne jest, aby do silnika przedostawało się jak najwięcej powietrza?

Rzecz w tym, iż moment obrotowy silnika ulega zwiększeniu, kiedy do komór spalania przedostaje się więcej chłodnego powietrza. Jego niedobór, wynikający z oporu stawianego przez gęsty tradycyjny filtr powietrza, nie tylko powoduje spadek mocy silnika, ale też przyczynia się do zwiększenia ilości spalanego paliwa.

Filtr stożkowy to element zastępujący klasyczny filtr powietrza. Koszt jego zakupu jest zatem wyższy niż w przypadku samej tylko wkładki. Warto jednak zauważyć, że w przeciwieństwie do klasycznych filtrów, stożków nie trzeba wymieniać. Wystarczy ich prosta konserwacja przy użyciu specjalnych środków, takich jak płyn do czyszczenia oraz olej. Przeważnie stożkowe modele filtrów wykazują lepszą skuteczność w zwiększaniu mocy silnika niż same tylko wkładki sportowe, gdyż w tym przypadku przepustowość powietrza poprawia również budowa filtra.

Pozostałe korzyści użytkowania sportowego filtra powietrza

Zwiększenie mocy silnika poprzez usprawnienie przepływu powietrza to główna zaleta filtra sportowego. Korzystanie z niego ma również inne zalety. Przede wszystkim, stożek jest relatywnie tani. Co prawda za dobrej jakości element trzeba zapłacić co najmniej 200 złotych, jednak jest to wydatek jednorazowy. Nie trzeba już myśleć o wymianie filtra, wystarczy go konserwować, co wymaga tylko zakupu taniego płynu czyszczącego i równie niedrogiego oleju do filtra.

Ponadto, w sportowy filtr powietrza powinni zainwestować kierowcy, którzy pragną, aby ich pojazd wydawał dźwięk charakterystyczny dla samochodów wyścigowych. Oczywiście sam filtr nie zagwarantuje identycznych doznań słuchowych jak na torze wyścigowym, jednak do pewnego stopnia jest w stanie zmodyfikować dźwięk silnika.

Opublikowane przez Daniel Bień

2 Komentarze

  1. Ostatnio z tego co widzę to bardzo modny jest filtr stożkowy. Fakt, że przy lepszych modelach przepływ powietrza jest lepszy, dźwięk silnika się poprawia ale wiele osób nie wie jak prawidłowo zamontować taki stożek. Powinien on być dobrze oddzielony od nagrzewających się elementów silnika, więc żeby go zastosować trzeba zrobić parę konkretnych przeróbek pod maską. 🙂

    Odpowiedz

  2. Sebastian 25/02/2019 o 11:07

    Kupiłem samochód z zamontowanym filtrem stożkowym i muszę przyznać, że dzięki niemu fajnie sobie mruczy 😉

    Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *